Show simple item record

dc.contributor.authorOlsson, Annasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:19:43Z
dc.date.available2011-06-30T16:19:43Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25933
dc.description.abstractSyfte Syftet med detta arbete är att undersöka om och i så fall hur lärare som deltagit i en eller flera learning studies upplever att de påverkas i sitt vardagliga arbete genom sitt deltagande. Jag undersöker även vad som påverkar huruvida lärare vill fortsätta att arbeta med och genomföra fler learning study eller inte och om antalet genomförda learning studies påverkar lärarnas fortsatta arbete. Mina frågeställningar är: Om och i så fall hur upplever lärarna att deras undervisning har påverkats av att de deltagit i learning studies? Om och i så fall hur upplever lärarna att samarbetet med kollegor har förändrats av att de deltagit i learning studies? Vad påverkar lärarnas fortsatta arbete med learning study? Metod och material För att besvara frågeställningarna har en kvalitativ metod använts. 1 lärare som alla genomfört en eller flera learning studies har intervjuats. Intervjuerna var av det semistrukturerade slaget. Resultat Resultaten visar att samtliga lärare upplever att deras undervisning påverkats av deltagandet i learning study på ett eller annat sätt. På två av skolorna har variationsteorin lämnat stora avtryck och påverkar lärarnas undervisning. Lärarna som arbetar på de andra skolorna har även de påverkats mycket och exempelvis förändrat sitt planeringsarbete till följd av deltagandet i learning study. Några av lärarna nämner att en förändring är att de nu har en annan syn på läraryrket. Att samarbeta med sina kollegor visade sig vara något som samtliga respondenter upplevde som givande under genomförandet av learning study. Det är dock bara på två av skolorna som samarbetet har fortsatt. Lärarna på de skolor som inte fortsatt att samarbeta uppger att det beror på att tiden inte räcker till. Mitt resultat visar att skolornas fortsatta arbete med learning study påverkas av olika faktorer. Exempelvis är stöttning från ledningens, handledning och avsatt tid viktigt för att skolor ska genomföra fler learning studies.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLearning studysv
dc.subjectlärares lärandesv
dc.subjectskolutvecklingsv
dc.subjectvsv
dc.titleEfterspelet av learning study – ett projekt i mängden eller ett helt nytt perspektiv för lärare?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record