dc.contributor.author | Olsson, Anna | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:19:43Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:19:43Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25933 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet med detta arbete är att undersöka om och i så fall hur lärare som deltagit i en eller flera learning studies
upplever att de påverkas i sitt vardagliga arbete genom sitt deltagande. Jag undersöker även vad som påverkar
huruvida lärare vill fortsätta att arbeta med och genomföra fler learning study eller inte och om antalet
genomförda learning studies påverkar lärarnas fortsatta arbete. Mina frågeställningar är:
Om och i så fall hur upplever lärarna att deras undervisning har påverkats av att de deltagit i learning
studies?
Om och i så fall hur upplever lärarna att samarbetet med kollegor har förändrats av att de deltagit i
learning studies?
Vad påverkar lärarnas fortsatta arbete med learning study?
Metod och material
För att besvara frågeställningarna har en kvalitativ metod använts. 1 lärare som alla genomfört en eller flera
learning studies har intervjuats. Intervjuerna var av det semistrukturerade slaget.
Resultat
Resultaten visar att samtliga lärare upplever att deras undervisning påverkats av deltagandet i learning study på
ett eller annat sätt. På två av skolorna har variationsteorin lämnat stora avtryck och påverkar lärarnas
undervisning. Lärarna som arbetar på de andra skolorna har även de påverkats mycket och exempelvis förändrat
sitt planeringsarbete till följd av deltagandet i learning study. Några av lärarna nämner att en förändring är att de
nu har en annan syn på läraryrket.
Att samarbeta med sina kollegor visade sig vara något som samtliga respondenter upplevde som givande under
genomförandet av learning study. Det är dock bara på två av skolorna som samarbetet har fortsatt. Lärarna på de
skolor som inte fortsatt att samarbeta uppger att det beror på att tiden inte räcker till.
Mitt resultat visar att skolornas fortsatta arbete med learning study påverkas av olika faktorer. Exempelvis är
stöttning från ledningens, handledning och avsatt tid viktigt för att skolor ska genomföra fler learning studies. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Learning study | sv |
dc.subject | lärares lärande | sv |
dc.subject | skolutveckling | sv |
dc.subject | v | sv |
dc.title | Efterspelet av learning study – ett projekt i mängden eller ett helt nytt perspektiv för lärare? | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |