Show simple item record

dc.contributor.authorEkenberg, Lisasv
dc.contributor.authorKarlsson, Jennysv
dc.contributor.authorSchöbel, Jennysv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:19:45Z
dc.date.available2011-06-30T16:19:45Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25934
dc.description.abstractSammanfattning Syfte och problemformulering Vårt examensarbete syftar till att belysa begreppet digital kompetens och vilken påverkan digital kompetens har för lärarrollen när det gäller undervisning i skolår F-5. Vi avser att undersöka innebörden i att vara digitalt kompetent ur olika aspekter genom att ta del av aktuell forskning och styrdokument samt titta på vad detta innebär för lärarrollen. Våra frågeställningar är: -Vad är digital kompetens? -På vilket sätt påverkar digital kompetens lärarrollen? Metod Uppsatsen är en kvalitativ litteraturstudie. Som utgångspunkt, i vårt sökande och urval av litteratur, har vi använt nu gällande och kommande styrdokument samt Skolverket som bas. Detta i kombination med annan relevant litteratur. Vårt val grundar sig i att vi ville ha en nära anknytning till den delen av vår frågeställning som rör lärarens roll. Resultat och betydelsen för lärarrollen Uppsatsen lyfter fram begreppet digital kompetens och visar på hur mångfacetterat och i flera fall otydligt definierat begreppet är. I våra resultat framkommer det hur viktigt det är att begreppet blir mer förtydligat och enhetligt använt. Den digitala kompetensen bör även, som ett led i att minska klyftorna i samhället och skapa förutsättningar för att eleverna ska kunna bli aktiva deltagare i ett demokratiskt samhälle, bli inräknat som den fjärde basfärdigheten i våra styrdokument. I nuläget har begreppet stort utrymme för tolkningar och beroende på vem som gör tolkningen, kommunala politiker, rektorer, den enskilde läraren, så blir insatserna kopplade till skolan och undervisningen diffusa där det istället hade behövts tydliga mål och riktlinjer för användandet av IKT i undervisningen. Med tanke på att vi som lärare i undervisningen ska använda IT som ett verktyg för kunskap och lärande (Regeringen, Lpo94), är det angeläget att det finns en tydlig definition om hur detta arbete i skolan ska utformas.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectDigital kompetenssv
dc.subjectbasfärdighetersv
dc.subjectnyckelkompetenssv
dc.titleIKT - förändrade villkor för lärande och undervisning?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record