dc.description.abstract | Sammanfattning
Syfte och problemformulering
Vårt examensarbete syftar till att belysa begreppet digital kompetens och vilken påverkan digital kompetens har
för lärarrollen när det gäller undervisning i skolår F-5. Vi avser att undersöka innebörden i att vara digitalt
kompetent ur olika aspekter genom att ta del av aktuell forskning och styrdokument samt titta på vad detta
innebär för lärarrollen. Våra frågeställningar är:
-Vad är digital kompetens?
-På vilket sätt påverkar digital kompetens lärarrollen?
Metod
Uppsatsen är en kvalitativ litteraturstudie. Som utgångspunkt, i vårt sökande och urval av litteratur, har vi använt
nu gällande och kommande styrdokument samt Skolverket som bas. Detta i kombination med annan relevant
litteratur. Vårt val grundar sig i att vi ville ha en nära anknytning till den delen av vår frågeställning som rör
lärarens roll.
Resultat och betydelsen för lärarrollen
Uppsatsen lyfter fram begreppet digital kompetens och visar på hur mångfacetterat och i flera fall otydligt
definierat begreppet är. I våra resultat framkommer det hur viktigt det är att begreppet blir mer förtydligat och
enhetligt använt. Den digitala kompetensen bör även, som ett led i att minska klyftorna i samhället och skapa
förutsättningar för att eleverna ska kunna bli aktiva deltagare i ett demokratiskt samhälle, bli inräknat som den
fjärde basfärdigheten i våra styrdokument. I nuläget har begreppet stort utrymme för tolkningar och beroende på
vem som gör tolkningen, kommunala politiker, rektorer, den enskilde läraren, så blir insatserna kopplade till
skolan och undervisningen diffusa där det istället hade behövts tydliga mål och riktlinjer för användandet av IKT
i undervisningen. Med tanke på att vi som lärare i undervisningen ska använda IT som ett verktyg för kunskap
och lärande (Regeringen, Lpo94), är det angeläget att det finns en tydlig definition om hur detta arbete i skolan
ska utformas. | sv |