Utomhus som lärande- och utvecklingsmiljö, om utomhuspedagogik på förskolan
Abstract
Sammanfattning:
Man kan i styrdokument, från nu och förr, finna uppmuntran till utomhuspedagogik. Begreppet
utomhuspedagogik antyder en undervisning som sker i autentiska miljöer och involverar barns alla sinnen.
Mitt syfte är att beskriva hur utomhusmiljön kan användas som lärande- och utvecklingsmiljö. Jag ville
undersöka hur förskolor använder utomhusmiljöer och vilka syften förskollärarna har med de dagliga
utevistelserna. Min förförståelse var att det oftast är inomhus som räknas som lärandemiljö. I den nya läroplanen
för förskolan, Lpfö98 reviderad 010, finns nya mål att jobba med. Finns det då tid att låta barnen vara ute och
endast leka fritt?
Jag har beskrivit och utvecklat Szczepanskis tre utomhuspedagogiska perspektiv. I platsperspektivet utgår
lärandet från platsen där undervisningen sker. I kroppsperspektivet är det kroppen som helhet, rörelse och sinnen
som bidrar till lärande. Här ingår även, enligt mig, ett hälsoperspektiv då förskolans verksamhet skall bidra till
att öka barns hälsa. Miljöperspektivet talar om vikten av barns upplevelser av naturen för att förstå ekologiska
sammanhang.
Jag har med enkäter fått svar från fem förskoleavdelningar. Enkäten innehöll dels bakgrundsfrågor om
pedagogernas syn på utomhuspedagogik, dels dagboksblad om förskoleavdelningarnas dagliga utevistelse, deras
syfte och sysselsättning. Pedagogerna anser att deras roll utomhus är att hjälpa och stötta barnen i fri och
planerad lek. Frisk luft är den största fördelen med utevistelse. En annan fördel är att lekutrymmet är större vilket
minskar konflikterna mellan barnen. Den främsta nackdelen är nu i vintertid att kläderna hindrar barnen att röra
sig ordentligt och mycket tid går åt till på- och avklädnad.
Pedagogernas främsta syfte med utevistelserna var att barnen skulle få frisk luft. Andra vanliga syften är att träna
(grov-)motorik och rörelse. Pulka- eller stjärtlappsåkning och fri lek i snön var de vanligaste sysselsättningarna.
Jag har kunnat se att Szczepanskis tre utomhuspedagogiska perspektiv finns med i mina undersökta
förskoleavdelningars utomhusverksamhet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Sporrsäter, Louice
Keywords
utomhuspedagogik
förskola
lärande
utveckling
Language
sv