”Det handlar om syn på lärande” — en studie av samhällslärares syn på IKT i undervisningen
Abstract
Informationsteknologin är omkring oss; överallt används, utvecklas och kasseras verktyg som hjälper oss hantera
information. På internet hittar vi texter från olika samhällsgrupper och en mångfald av information. Detta ställer
krav på lärare idag. Vilka möjligheter och problem upplever samhällslärare med IKT i dagens skola? Sju
samhällslärare intervjuas och sammanställs i tre idealtyper: Entusiasten, Tillämparen och Skeptikern.
Idealtyperna visar på de skillnader som finns mellan de intervjuade lärarna. I intervjuerna framkommer fem
huvudsakliga områden som får stå till grund för arbetet. Dessa är definition av IKT, information,
kommunikation, individualisering och förutsättningar. Andra forskningsrapporter kompletterar informanternas
åsikter och tillsammans visar de på ett flertal problem och möjligheter som kan existera med användandet av
IKT i samhällsundervisningen. Informationstillgången är idag större, vilket blir till både en möjlighet och ett
problem i lärarnas ögon. IKT ger nya möjligheter till att nå eleverna, men kan ses som opersonligt. Eleverna har
större möjligheter till att söka kunskap på egen hand och därmed kan undervisningen bli mer individanpassad.
Det finns dock stora risker för att eleverna blir distraherade vid datorn. Källkritiken blir en viktig faktor. Många
lärare upplever inte att de får den handledning de behöver, och alla har inte egna datorer. Slutsatsen blir att det är
viktigt att lärare har strategier för informationssökning. Då nätbaserad information ofta är färskare är det bra att
kunna använda denna i undervisningen. Lärarens roll förvandlas till att bli mer av en handledare än en
uppslagsbok.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Gustafsson, Patrik
Keywords
IT
IKT
Samhällslärare
Undervisnin
Language
sv