Varför läsa skönlitteratur i gymnasieskolan? Hur lärare motiverar användandet av skönlitteratur i svenskundervisningen
Abstract
Syftet med min uppsats är att undersöka hur svensklärare i gymnasieskolan motiverar användandet av
skönlitteratur i sin undervisning. Lärarnas motiveringar vill jag analysera utifrån Lars-Göran Malmgrens
tre ämneskonceptioner för svenskämnet, samt Ingrid Mossberg Schüllerqvists teorier kring
tolkningsgemenskaper för svenskämnet. Jag ställer också intervjusvaren mot Louise Rosenblatts teorier
rörande läsning av skönlitteratur för att synliggöra lärarnas tankar kring demokrati- och
värdegrundsarbete genom skönlitteraturen. Den huvudfråga som min undersökning grundar sig på är:
Vilken roll anser lärarna att skönlitteraturen skall ha i deras undervisning? Metoden jag använt är av
kvalitativ art och innefattar semistrukturerade intervjuer med fyra svensklärare som har olika ålder, kön
och erfarenhet. Resultatet för min studie är att lärarna i stor utsträckning sällar sig till
tolkningsgemenskapen kombinationsstrategier, där de kombinerar olika syften med läsningen av
skönlitteratur. Det finns i lärarnas retorik om sin praktik spår av alla ämneskonceptioner som Lars- Göran
Malmgren presenterar. Styrdokumentens höga abstraktionsgrad ger svensklärarna en stor frihet att själva
utforma sitt ämne, vilket de också gör. Men utformningen rör sig sällan utanför dessa konceptioner som är
rotade i svenskämnets historiska tradition. Näst intill alla intervjuade lärare påtalar vikten av att arbeta
med demokrati- och värdegrundsfrågor genom skönlitteraturen. Jag utläser att det finns ett stöd för detta
i läroplanen men att detta arbete inte konkretiseras i ämnets kursplaner. Skolan och styrdokumenten
borde förtydliga denna strävan för att tillmötesgå den didaktiska forskning som föreligger kring arbete
med skönlitteratur i skolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Mortensen, Morten
Keywords
värdegrund
demokrati
skönlitteratur
tolkningsge
Language
sv