Show simple item record

dc.contributor.authorJacoub, Hiamsv
dc.contributor.authorDaher, Lamissv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:20:06Z
dc.date.available2011-06-30T16:20:06Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25943
dc.description.abstractVi har valt att analysera två lektioner om ental och tiotal i årskurs 2 i matematikundervisning mellan två länder, Libanon och Sverige. Vårt syfte är att få en inblick i likheter och skillnader i ett visst moment matematikundervisning i respektive länder. Det gör vi genom att jämföra hur två lärare i Sverige respektive Libanon undervisar i matematik, specifikt om ental och tiotal. Med detta i åtanke kommer vi att ställa följande frågor: - Vad menar lärarna är viktigt för elevernas lärande av matematik, i allmänhet och specifikt beträffande ental och tiotal? - Hur hanterar de lektionens innehåll och tydliggör det som de anser viktigt? - Vilka likheter och skillnader finns det mellan de två lektionerna? - Vilka likheter och skillnader finns det mellan lärarnas sätt att se på undervisning? Undersökningen grundas på en kvalitativ jämförande studie av lektioner och lärarintervjuer både innan lektionen samt efteråt. Av de viktigaste svaren som vi har fått från den svenska läraren är att eleverna ska ha roligt i matte för att få lust att lära sig genom en variation av olika arbetssätt, till exempel praktiska övningar och matematiska samtal. Den libanesiska läraren påpekar vikten av att kunna räkna i årskurs 1 och 2 som en viktig del av matematikundervisning och är grunden till allt lärande. I intervjuernas och lektionernas analyser har vi kommit fram till att lärarna har vissa likheter samt vissa skillnader på synen till matematiken samt lektionernas genomförande. Men båda lärarna varierar på innehållsmässigt för att utveckla och tydliggöra elevernas taluppfattning. Dessutom de planerar och genomför lektionerna utifrån Sveriges och Libanons läroplaner och väcker elevernas intresse i matematik genom att testa på de olika additionsstrategierna. Vi upplever att vi har uppnått vårt syfte med en utmaning av två olika undervisningskulturer samt ser vi att oavsett lärarnas kulturella bakgrund är den goda taluppfattningen grunden till lärande i matematikundervisningen. En sådan studie hjälper oss att reflektera vidare i framtiden för att bemöta eleverna i det mångkulturella samhället vi lever i.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectlektionsv
dc.subjectläraresv
dc.subjecttaluppfattning (ental,sv
dc.titleLikheter och skillnader mellan två lärares matematikundervisning om ental och tiotal inom ramen för årskurs två i Sverige och Libanon Rapport nummer: Ht-2611-015sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record