dc.contributor.author | Jacoub, Hiam | sv |
dc.contributor.author | Daher, Lamis | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:20:06Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:20:06Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25943 | |
dc.description.abstract | Vi har valt att analysera två lektioner om ental och tiotal i årskurs 2 i matematikundervisning
mellan två länder, Libanon och Sverige. Vårt syfte är att få en inblick i likheter och
skillnader i ett visst moment matematikundervisning i respektive länder. Det gör vi genom
att jämföra hur två lärare i Sverige respektive Libanon undervisar i matematik, specifikt om
ental och tiotal. Med detta i åtanke kommer vi att ställa följande frågor:
- Vad menar lärarna är viktigt för elevernas lärande av matematik, i allmänhet och specifikt
beträffande ental och tiotal?
- Hur hanterar de lektionens innehåll och tydliggör det som de anser viktigt?
- Vilka likheter och skillnader finns det mellan de två lektionerna?
- Vilka likheter och skillnader finns det mellan lärarnas sätt att se på undervisning?
Undersökningen grundas på en kvalitativ jämförande studie av lektioner och lärarintervjuer
både innan lektionen samt efteråt. Av de viktigaste svaren som vi har fått från den svenska
läraren är att eleverna ska ha roligt i matte för att få lust att lära sig genom en variation av
olika arbetssätt, till exempel praktiska övningar och matematiska samtal. Den libanesiska
läraren påpekar vikten av att kunna räkna i årskurs 1 och 2 som en viktig del av
matematikundervisning och är grunden till allt lärande.
I intervjuernas och lektionernas analyser har vi kommit fram till att lärarna har vissa likheter
samt vissa skillnader på synen till matematiken samt lektionernas genomförande. Men båda
lärarna varierar på innehållsmässigt för att utveckla och tydliggöra elevernas taluppfattning.
Dessutom de planerar och genomför lektionerna utifrån Sveriges och Libanons läroplaner
och väcker elevernas intresse i matematik genom att testa på de olika additionsstrategierna.
Vi upplever att vi har uppnått vårt syfte med en utmaning av två olika undervisningskulturer
samt ser vi att oavsett lärarnas kulturella bakgrund är den goda taluppfattningen grunden till
lärande i matematikundervisningen. En sådan studie hjälper oss att reflektera vidare i
framtiden för att bemöta eleverna i det mångkulturella samhället vi lever i. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | matematik | sv |
dc.subject | lektion | sv |
dc.subject | lärare | sv |
dc.subject | taluppfattning (ental, | sv |
dc.title | Likheter och skillnader mellan två lärares matematikundervisning om ental och tiotal inom ramen för årskurs två i Sverige och Libanon Rapport nummer: Ht-2611-015 | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |