Show simple item record

dc.contributor.authorCochrane, Annasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:20:17Z
dc.date.available2011-06-30T16:20:17Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25948
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med undersökningen är att ta reda på hur gehörsorienterade fiollärare på kulturskolan och i Suzukiundervisning ser på och använder sig av gehöret i undervisningen, samt hur de ser på relationen mellan gehör, musikalitet och personligt uttryck. Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer med fyra fiollärare och resultatet visar att gehör är ett komplext fenomen som inte går att särskilja från spel efter noter. Gehöret används av lärarna på olika sätt och i olika utsträckning i undervisningen. Generellt sett handlar det om informella metoder, eftersom metoder för gehörsbaserad undervisning på fiol i stort saknas. Även begreppen musikalitet och personligt uttryck är mycket komplexa. Lärarna ser musikaliteten som en möjlighet att uttrycka sig med musik och gehöret som ett redskap för att nå ett personligt uttryck, vilket de ser som själva målet med musiken.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectgehörsv
dc.subjectfiolsv
dc.subjectkulturskolansv
dc.subjectSuzukimetodensv
dc.subjectklassisksv
dc.titleGehörsbaserad fiolundervisningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record