• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Jag är mer osäker på vad som är ett klockrent MVG i bild” – Skillnader mellan lärarens syn på bedömning i praktiska och teoretiska ämnen

Abstract
Sammanfattning: Syfte är att undersöka vilka likheter och skillnader det finns i lärares syn på bedömning i praktiska respektive teoretiska ämnen. Vi ämnar söka svar på vad lärare i praktiska respektive teoretiska ämnen anser om bedömning i allmänhet, om ämnets karaktär har någon inverkar på bedömningen samt vad de anser om att skriva skriftliga omdömen och vilken betydelse ämnets karaktär har i utformningen av dessa? Vi har använt oss av en halvstrukturerad kvalitativ intervjumetod då vi ingående ville undersöka vad lärare tänker om bedömning. Metodens form passar för vårt arbete eftersom den innebär att intervjuaren kan anpassa frågorna efter den som blir intervjuad, samt ställa följdfrågor för att få tydliga och utvecklade svar. Denna frihet såg vi som en fördel i vår undersökning då vår förförståelse var att utformningen av skolornas arbete med de skriftliga omdömena kan se väldigt olika ut. Studien visar att det finns både likheter och skillnader i respondenternas bedömningsarbete. Respondenterna tar hänsyn till olika bedömningsaspekter i olika ämnen. Den formativa bedömningen har i större utsträckning slagit rot hos respondenterna i bild och musik medan mer traditionell bedömning, t.ex. summativa provresultat, är vanligare i matematik och svenska. Studien visar även att skriftliga omdömen innebär en stor arbetsbörda för lärare, vilket leder till att omdömena blir förenklade och mer opersonliga. Eftersom bedömning handlar om att bedöma unika individers kunskaper krävs en professionell allsidig bedömning. Det gäller att vara varsam i bedömningen och noga reflektera över bedömningens syfte samt vilka positiva och negativa konsekvenser den kan leda till. Vi förespråkar med grund i resultat och litteratur en bedömning som främjar elevens utveckling och lärande oavsett ämne, en bedömning som varken har en knäckande effekt eller hindrar den kreativa skapandeprocessen. Med ökat samarbete och gemensam diskussion om bedömning bör vi lärare kunna nå långt.  
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25952
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25952_1.pdf (200.2Kb)
Date
2011
Author
Forsberg, Matilda
Ydregården, Lina
Keywords
Bedömning
formativ bedömning
skriftliga omdömen,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV