dc.description.abstract | Huvudfråga
Hur ser förskollärare på matematik i förskolan?
Metod och material
Undersökningen bygger på en kvalitativ studie med halvstrukturerade intervjuer som metod.
Den är inspirerad av fenomenografi som forskningsansats, där förskollärares uppfattningar
kring olika fenomen har undersökts. Intervjuer har genomförts med fyra förskollärare som
arbetar i förskola inom två olika kommuner. Fokus har legat på barn i åldern 3-5 år.
Resultat
Resultatet visar att samtliga förskollärare anser att matematik är viktigt att arbeta med i
förskolan, några kopplar detta till att barnen i förskolan får möjlighet att skapa sig en
matematisk grund inför skolstarten. De är överens om att matematik inte skall likna skolans
sätt att arbeta utan mer ingå i vardagsaktiviteter. När det gäller förskollärarnas uppfattning om
begreppet tal menar samtliga att det handlar om siffror. Några framhäver också att det rör sig
om skolmatematik. Begreppet antal uppfattar förskollärarna som svaret på frågan ”hur
många” samt att det kan handla om grupperingar av mängder. Förskollärarnas praktiska arbete
med att utveckla barns förståelse för tal och antal inryms i aktiviteter/sammanhang såsom
genomgång av almanackan, problemlösning, måltidssituationerna, samlingen, spel samt
utematematik. Förskollärarna anser att det är viktigt i rollen som pedagog att vara lyhörd för
barnens tankar och intressen, stötta barnen i lärandet, bekräfta barnen positivt, synliggöra
deras lärande, göra barnen uppmärksammade på matematiska begrepp samt att ha en bra
kompetens inom matematik.
Betydelse för läraryrket
Undersökningen beskriver hur förskollärare ser på matematik i förskolan samt hur de arbetar
med att utveckla barns förståelse för tal och antal. Mot bakgrund av denna undersökning anser
jag att förskollärare bör arbeta medvetet med matematik i förskolan, eftersom barnen då får
större möjligheter till matematisk utveckling på längre sikt. | sv |