Show simple item record

dc.contributor.authorBenjaminsson, Emmasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:20:38Z
dc.date.available2011-06-30T16:20:38Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25958
dc.description.abstractHuvudfråga Hur ser förskollärare på matematik i förskolan? Metod och material Undersökningen bygger på en kvalitativ studie med halvstrukturerade intervjuer som metod. Den är inspirerad av fenomenografi som forskningsansats, där förskollärares uppfattningar kring olika fenomen har undersökts. Intervjuer har genomförts med fyra förskollärare som arbetar i förskola inom två olika kommuner. Fokus har legat på barn i åldern 3-5 år. Resultat Resultatet visar att samtliga förskollärare anser att matematik är viktigt att arbeta med i förskolan, några kopplar detta till att barnen i förskolan får möjlighet att skapa sig en matematisk grund inför skolstarten. De är överens om att matematik inte skall likna skolans sätt att arbeta utan mer ingå i vardagsaktiviteter. När det gäller förskollärarnas uppfattning om begreppet tal menar samtliga att det handlar om siffror. Några framhäver också att det rör sig om skolmatematik. Begreppet antal uppfattar förskollärarna som svaret på frågan ”hur många” samt att det kan handla om grupperingar av mängder. Förskollärarnas praktiska arbete med att utveckla barns förståelse för tal och antal inryms i aktiviteter/sammanhang såsom genomgång av almanackan, problemlösning, måltidssituationerna, samlingen, spel samt utematematik. Förskollärarna anser att det är viktigt i rollen som pedagog att vara lyhörd för barnens tankar och intressen, stötta barnen i lärandet, bekräfta barnen positivt, synliggöra deras lärande, göra barnen uppmärksammade på matematiska begrepp samt att ha en bra kompetens inom matematik. Betydelse för läraryrket Undersökningen beskriver hur förskollärare ser på matematik i förskolan samt hur de arbetar med att utveckla barns förståelse för tal och antal. Mot bakgrund av denna undersökning anser jag att förskollärare bör arbeta medvetet med matematik i förskolan, eftersom barnen då får större möjligheter till matematisk utveckling på längre sikt.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectförskolläraresv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjecttalsv
dc.subjectantalsv
dc.subjectsv
dc.titleMatematik i förskolan - En intervjuundersökning om förskollärares uppfattningar kring matematik i förskolan med huvudfokus på barns tal- och antalsförståelsesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record