Show simple item record

dc.contributor.authorHaraldsson, Mikaelsv
dc.contributor.authorOlsson, Thomassv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:20:45Z
dc.date.available2011-06-30T16:20:45Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25961
dc.description.abstractBakgrund Vi upplever att klasslärare behöver kompetenser och strategier för att kunna underlätta inkludering och bedriva en god undervisning för elever med autismspektrumtillstånd. Vi anser att detta är viktigt med tanke på visionen ”en skola för alla” där alla i elever i största möjliga mån skall undervisas tillsammans. Metod Vår uppsats är en kunskapsöversikt. Vi har läst och kritiskt granskat fem artiklar utifrån en kriteriemall för att uppnå syftet med vår studie. Syftet är att presentera en aktuell bild av vilka pedagogiska faktorer som underlättar inkludering av elever med autismspektrumtillstånd (AST) i ordinarie skolklasser. Resultat Artiklarna presenterar en likvärdig bild av vårt undersökningsområde. I analysen av artiklarna sammanställde vi de pedagogiska faktorer som underlättar inkludering av elever med AST i ordinarie skolklasser i följande fem kategorier: Anpassad undervisning, kompetens, förhållningssätt, samverkan och lärandemiljö. Vi tror att de pedagogiska faktorerna inom de här fem kategorierna kan hjälpa klasslärare att inkludera och utföra en god undervisning för elever med AST.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectAutismspektrumtillståndsv
dc.subjectElever med autismspektrumsv
dc.titleInkludering av elever med autismspektrumtillstånd.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record