dc.contributor.author | Haraldsson, Mikael | sv |
dc.contributor.author | Olsson, Thomas | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:20:45Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:20:45Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25961 | |
dc.description.abstract | Bakgrund
Vi upplever att klasslärare behöver kompetenser och strategier för att kunna underlätta inkludering och bedriva
en god undervisning för elever med autismspektrumtillstånd. Vi anser att detta är viktigt med tanke på visionen
”en skola för alla” där alla i elever i största möjliga mån skall undervisas tillsammans.
Metod
Vår uppsats är en kunskapsöversikt. Vi har läst och kritiskt granskat fem artiklar utifrån en kriteriemall för att
uppnå syftet med vår studie. Syftet är att presentera en aktuell bild av vilka pedagogiska faktorer som
underlättar inkludering av elever med autismspektrumtillstånd (AST) i ordinarie skolklasser.
Resultat
Artiklarna presenterar en likvärdig bild av vårt undersökningsområde. I analysen av artiklarna sammanställde vi
de pedagogiska faktorer som underlättar inkludering av elever med AST i ordinarie skolklasser i följande fem
kategorier: Anpassad undervisning, kompetens, förhållningssätt, samverkan och lärandemiljö. Vi tror att de
pedagogiska faktorerna inom de här fem kategorierna kan hjälpa klasslärare att inkludera och utföra en god
undervisning för elever med AST. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Autismspektrumtillstånd | sv |
dc.subject | Elever med autismspektrum | sv |
dc.title | Inkludering av elever med autismspektrumtillstånd. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |