Show simple item record

dc.contributor.authorFrisk, Sofiasv
dc.contributor.authorAndersson, Ceciliasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:20:51Z
dc.date.available2011-06-30T16:20:51Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25964
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med studien är att belysa hur skriftliga omdömen bemöts av elever, vårdnadshavare, lärare, lärarstudenter, rektorer och politiker. Vi vill synliggöra skillnader och likheter mellan dessa informanters uppfattningar kring vad skriftliga omdömen har för syfte och funktion. Vår studie bygger på kvalitativa samtalsintervjuer med två lärare, två lärarstudenter, två elever, två rektorer, två vårdnadshavare och två politiker. Intervjuerna har tolkats utifrån hermeneutiken som metodlära. Dessa tolv personers uppfattningar om skriftliga omdömen är tänkt att ligga till grund för en större diskussion om skriftliga omdömen och bedömning. Resultatet av vår studie uppdagade två perspektiv där syftet antingen var att informera om elevens skolgång eller att skriftliga omdömen skall fungera som ett verktyg för pedagogerna. Vårdnadshavarna, lärarna och politikerna var eniga om att syftet med skriftliga omdömen var information om elevens skolgång. Lärarstudenterna och eleverna ansåg dock att skriftliga omdömen skall fungera som ett verktyg för pedagogerna. Våra informanters erfarenhet om skriftliga omdömens funktion visade sig dels vara att de användes i samband med utvecklingssamtal och dels att de fungerade som ett mätinstrument. Alla informanter förutom två ansåg att skriftliga omdömen är bra om de är formativt utformade och fungerar som ett stöd för elevens fortsatta utveckling. En av de vårdnadshavare och en av de politiker vi har intervjuat tyckte dock även att en summativ bedömning kan ha effekt i olika aspekter. Med hjälp av våra resultat ser vi att åsikterna kring skriftliga omdömen skiljer sig åt och att en stor förändring inom skolan tar lång tid. Våra slutsatser kan vi därför sammanfatta i följande påstående: Vi måste komma överens om vilka syften bedömning bör ha för att få ett framtida förbättringsarbete inom skriftliga omdömen och bedömning. Med vår studie har vi vidgat vårt perspektiv och vår förståelse för skriftliga omdömen och bedömning. De resultat vi fick fram angående att lärarstudenterna kände sig dåligt insatta i arbetet med skriftliga omdömen tycker vi borde ligga till grund för vikten av att lyfta detta innehåll under utbildningen för blivande lärare.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectbedömningsv
dc.subjectbetygsv
dc.subjectIUPsv
dc.subjectskriftliga omdömensv
dc.titleSkriftliga omdömens komplexitet - En intervjustudie utifrån sex perspektiv om skriftliga omdömens syfte och funktionsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record