dc.contributor.author | Johansson, Anders | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:20:57Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:20:57Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25967 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med detta arbete är att undersöka inställningen till naturvetenskap hos gymnasieelever och ställa detta mot
tidigare forskning och mål i kursplaner. En undersökning genomfördes av elevers intresse för naturvetenskapliga
frågeställningar och attityder till naturvetenskap i skolan med hjälp av enkäter med 108 frågor om intresse, 16
frågor om attityd till skolans naturvetenskap och några avslutande öppna frågor om val av gymnasieprogram.
Total 19 enkätsvar samlades in från åtta klasser (naturvetenskaps- och samhällsprogrammet) på en
gymnasieskola i Göteborg. Till grund för enkäten användes tidigare forskning inom ett internationellt
forskningsprojekt, ROSE-projektet (the Relevance Of Science Education). En enklare statistisk behandling av
data utfördes och medelvärden för kön, årskurser och program jämfördes. Resultatet jämfördes mot tidigare
forskning och en god överensstämmelse erhölls över t.ex. vilka ämnen elever finner mest resp. minst intressanta.
De mest intressanta ämnena är rymden, samt för flickorna hälsorelaterade ämnen och i någon mån ämnen i
naturvetenskapens gränsland och för pojkarna fantasieggande och potentiellt farliga ämnen. Vid jämförelse
mellan vad eleverna visar störst intresse för att lära sig mer om och kursplanerna för både grundskola och
gymnasium framgår att skolan har många målsättningar med undervisningen, vilka eleverna inte uttrycker ett
stort intresse för. Inställningen till naturvetenskap skiljer sig för eleverna på de olika studerade programmen och
denna skillnad verkar vara stabil över gymnasietiden. Även inom varje program sker endast små förändringar
över tiden, varför eventuella förändringar av undervisningen med avsikt att ge eleverna en mer positiv attityd till
naturvetenskap bör utföras på grundskolan. Undervisningen på högstadiet skulle därför kunna ta mer hänsyn till
och låta sig påverkas av elevernas gemensamma uttalade intresse för rymden och flickornas intresse för
hälsorelaterade ämnen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | intresse | sv |
dc.subject | attityd | sv |
dc.subject | kvantitativ frågundersökning | sv |
dc.title | Vad vill elever lära sig? Inställningen till naturvetenskap hos elever på studieförberedande program vid en gymnasieskola | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |