Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Anderssv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:20:57Z
dc.date.available2011-06-30T16:20:57Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25967
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med detta arbete är att undersöka inställningen till naturvetenskap hos gymnasieelever och ställa detta mot tidigare forskning och mål i kursplaner. En undersökning genomfördes av elevers intresse för naturvetenskapliga frågeställningar och attityder till naturvetenskap i skolan med hjälp av enkäter med 108 frågor om intresse, 16 frågor om attityd till skolans naturvetenskap och några avslutande öppna frågor om val av gymnasieprogram. Total 19 enkätsvar samlades in från åtta klasser (naturvetenskaps- och samhällsprogrammet) på en gymnasieskola i Göteborg. Till grund för enkäten användes tidigare forskning inom ett internationellt forskningsprojekt, ROSE-projektet (the Relevance Of Science Education). En enklare statistisk behandling av data utfördes och medelvärden för kön, årskurser och program jämfördes. Resultatet jämfördes mot tidigare forskning och en god överensstämmelse erhölls över t.ex. vilka ämnen elever finner mest resp. minst intressanta. De mest intressanta ämnena är rymden, samt för flickorna hälsorelaterade ämnen och i någon mån ämnen i naturvetenskapens gränsland och för pojkarna fantasieggande och potentiellt farliga ämnen. Vid jämförelse mellan vad eleverna visar störst intresse för att lära sig mer om och kursplanerna för både grundskola och gymnasium framgår att skolan har många målsättningar med undervisningen, vilka eleverna inte uttrycker ett stort intresse för. Inställningen till naturvetenskap skiljer sig för eleverna på de olika studerade programmen och denna skillnad verkar vara stabil över gymnasietiden. Även inom varje program sker endast små förändringar över tiden, varför eventuella förändringar av undervisningen med avsikt att ge eleverna en mer positiv attityd till naturvetenskap bör utföras på grundskolan. Undervisningen på högstadiet skulle därför kunna ta mer hänsyn till och låta sig påverkas av elevernas gemensamma uttalade intresse för rymden och flickornas intresse för hälsorelaterade ämnen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectintressesv
dc.subjectattitydsv
dc.subjectkvantitativ frågundersökningsv
dc.titleVad vill elever lära sig? Inställningen till naturvetenskap hos elever på studieförberedande program vid en gymnasieskolasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record