Show simple item record

dc.contributor.authorSeifeddine, Nehalsv
dc.contributor.authorCarlehed, Therésesv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:20:59Z
dc.date.available2011-06-30T16:20:59Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25968
dc.description.abstractMålet med skolans jämställdhetsarbete är att flickor och pojkar skall få samma möjligheter och få en likvärdig utbildning. Jämställdhetsarbetet handlar om att bryta traditioner, attityder och ifrågasätta normer. Tidigare forskning visar att vi har en bit kvar innan skolan når detta mål. Skolan har ofta fått kritik för att inte ha arbetat tillräckligt med jämställdhet och att det finns kunskapsbrister. Skolan speglar i många fall en traditionell könsordning. Flickor och pojkar möts av olika förväntningar och tillskrivs olika behov, egenskaper och intressen. Syftet och forskningsproblemet med den här studien är att undersöka och beskriva de genus- och maktstrukturer som gör sig synliga i undervisningen samt belysa hur viktigt det är att arbeta genusmedvetet. Vi vill ta reda på om en medveten pedagog kan utmana eleverna att bryta traditionella könsmönster. Vi använder oss av kvalitativa forskningsmetoder för att utveckla vår kunskap och kompetens inom ämnet genus. Vi har genomfört intervjuer med två lärare på olika skolor och gjort direktobservationer av två gymnasieklasser. I vår framtida yrkesroll som lärare anser vi, då det enligt läroplanerna och styrdokument ingår i läraruppdraget, att det är viktigt att arbeta medvetet för att motverka negativa könsmönster och diskriminering. I vår analys har vi kommit fram till att det krävs en teoretisk grund inom ämnet genus för att lärare ska kunna arbeta medvetet och fungerande med genus- och jämställdhetsfrågor. I den ena observationsgruppen såg vi att genusordningen upprätthålls på ett tydligt sätt. I den klassen kunde vi se att tjejerna visar på en mer utvecklad samarbetsförmåga än pojkar och att pojkarna har ett större rörelsebehov. I den andra gruppen var inte gränserna i genusordningen lika tydliga. Vi ser även att femininiteterna och maskuliniteterna uttrycks olika i de två grupperna. Vi tolkar det som att genus skapas i relationer, det vill säga, mellan lärare och elever och elever emellan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGenusvetenskapsv
dc.subjectkönsv
dc.subjectskolasv
dc.subjectundervisningsv
dc.subjectgenussyssv
dc.titleGenus och maktstrukturer i klassrummet – En studie om relationer mellan pedagoger och elever i gymnasieskolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record