Show simple item record

dc.contributor.authorBjörk, Angelicasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:21:15Z
dc.date.available2011-06-30T16:21:15Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25974
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna upptäcker och arbetar med barn med språksvårigheter. Huvudfrågor: Vad säger tidigare forskning om språksvårigheter hos barn och möjligheten att förebygga dessa? Vilka metoder har förskollärarna för att upptäcka om ett barn har språksvårigheter? Hur arbetar förskollärarna för att gynna språkutvecklingen hos barn med språksvårigheter? Metod och material: I denna undersökning har jag använt mig av en kvalitativ metod och intervjuat tre förskollärare. Jag har också läst och bearbetat litteratur relevant för området. Dessa delar har jag sedan knutit ihop i diskussionen. Resultat: I resultatet framgår att förskollärarna i studien tycker det är viktigt att kartlägga barnens språkliga nivå, t.ex. genom metoden TRAS. De framhåller det vardagliga samtalet som betydelsefullt för att stimulera barns språk. Andra metoder som nämns är bl.a. rim och ramsor, högläsning och att använda sig av bilder. Språksvårigheter de har stött på är bl.a. uttalsproblematik och språkförståelse. Förskollärarna beskriver att de kontaktar specialpedagogen om de känner behov av det. Resultatet visar också att de kan använda något specifikt material eller metod för barn med språksvårigheter, t.ex. TAKK, men alla förskollärarna framhåller att man oftast arbetar med hela gruppen. Betydelse för läraryrket: För att kunna fungera i vår omgivning är det viktigt att vi kan uttrycka oss och för att utveckla ett väl fungerande språk är det nödvändigt att få vistas i en språkstimulerande miljö. Varje enskilt barn i förskolan ska få det stöd det behöver. För att upptäcka vilka barn som behöver särskilt stöd på något område krävs det att pedagogerna har en viss kunskap om barns språkutveckling och metoder för att kartlägga denna. Alla pedagoger i förskolan bör vara medvetna om möjligheterna och vikten av att stimulera barns språk redan när de är små. Värdefulla redskap i ett språkstimulerande arbete är t.ex. språklekar och det vardagliga samtalet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectspråkutvecklingsv
dc.subjectspråksvårighetersv
dc.subjectspråksv
dc.titleSpråksvårigheter eller möjlig utveckling? En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med barn som har språksvårighetersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record