Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Fridasv
dc.contributor.authorSofia Lyrbergsv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:21:18Z
dc.date.available2011-06-30T16:21:18Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25975
dc.description.abstractVårt tydligaste resultat är att förskolan arbetar mer aktivt för jämställdhet än skolan. Barnen, eleverna, pedagogerna och barnskötarna ser alla en skillnad mellan pojkar och flickor, somliga mer medvetet än andra. Ett annat tydligt resultat är att personalen på förskolan och skolan överlag inte kan definiera begreppen jämställdhet och genus. Studien är inte tillräckligt stor för att kunna ses som generaliserbar. Studien är endast gjord på en förskoleavdelning samt en skolklass, där fem vuxna och 14 barn och elever deltagit. Även om studien inte är generaliserbar hoppas vi att den kan bidra till en ökad förståelse samt en bredare kunskap kring begreppen jämställdhet, genus och det biologiska könet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGenussv
dc.subjectjämställdhetsv
dc.subjectbiologiskt könsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectskosv
dc.titleJämställdhet – en undersökning inom förskola och skolasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record