Matematikinlärning genom skapande verksamhet. En kvalitativ studie
Sammanfattning
Sammanfattning
Denna studie handlar om hur fyra förskollärare resonerar om ett integrerat arbetssätt där de väver samman
skapande verksamhet med matematik. Studiens syfte är: Är det möjligt att integrera skapande verksamhet med
matematik för att stimulera barns matematikförståelse i förskolan?
Läroplanen för förskolan, Lpfö98, betonar att barn i förskolan ska få lära sig matematik i meningsfulla
sammanhang och att förskolan ska sträva mot att utveckla barns förmåga att kommunicera med hjälp av vidgade
uttrycksformer såsom bild, musik, dans, rörelse och rytmik. Som blivande förskollärare vill vi undersöka hur
man kan integrera skapande verksamhet med matematik för att göra barns matematiklärande lustfyllt.
Studien är gjord med en kvalitativ metod och den bygger på material från intervjuer och litteraturstudier.
Intervjuerna utfördes på förskollärarnas arbetsplatser. Vi använde oss av en s.k. ostrukturerad intervju. Med en
frågeguide, bandspelare och anteckningsblock som verktyg fick vi intervjumaterial som vi sedan transkriberade.
Den analysmetod vi valde kallas fenomenografisk och handlar om att finna likheter och skillnader i sätten att
tänka. Genom att hitta mönster i sätten att tänka kan man sedan kategorisera dem och analysera.
Resultatet av studien visar att alla fyra förskollärarna integrerar skapande verksamhet med matematik för att
stimulera barns matematiklärande. Vissa skapande ämnen som t.ex. bild och form förekom oftare medan andra
ämnen, t.ex. slöjd förekom mer sällan. Resultatet visar att lärarna ibland arbetar ämnesintegrerat för att stimulera
barns matematiska förståelse.
Skapande verksamhet liknar barnens lek och genom att barn får erfara matematik genom estetiska ämnen med
egna kroppar blir de abstrakta matematiska begreppen konkreta. Vi ser detta som ett betydelsefullt område att
utveckla och forska mer om - att lärare integrerar skapande verksamhet med matematik som lockar barnen till
lek och lärande.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Lundin-Schreiber, Eva
Yan, Meg
Nyckelord
Matematikinlärning
Skapande Verksamhet
Ämnesinte
Språk
sv