• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikinlärning genom skapande verksamhet. En kvalitativ studie

Sammanfattning
Sammanfattning Denna studie handlar om hur fyra förskollärare resonerar om ett integrerat arbetssätt där de väver samman skapande verksamhet med matematik. Studiens syfte är: Är det möjligt att integrera skapande verksamhet med matematik för att stimulera barns matematikförståelse i förskolan? Läroplanen för förskolan, Lpfö98, betonar att barn i förskolan ska få lära sig matematik i meningsfulla sammanhang och att förskolan ska sträva mot att utveckla barns förmåga att kommunicera med hjälp av vidgade uttrycksformer såsom bild, musik, dans, rörelse och rytmik. Som blivande förskollärare vill vi undersöka hur man kan integrera skapande verksamhet med matematik för att göra barns matematiklärande lustfyllt. Studien är gjord med en kvalitativ metod och den bygger på material från intervjuer och litteraturstudier. Intervjuerna utfördes på förskollärarnas arbetsplatser. Vi använde oss av en s.k. ostrukturerad intervju. Med en frågeguide, bandspelare och anteckningsblock som verktyg fick vi intervjumaterial som vi sedan transkriberade. Den analysmetod vi valde kallas fenomenografisk och handlar om att finna likheter och skillnader i sätten att tänka. Genom att hitta mönster i sätten att tänka kan man sedan kategorisera dem och analysera. Resultatet av studien visar att alla fyra förskollärarna integrerar skapande verksamhet med matematik för att stimulera barns matematiklärande. Vissa skapande ämnen som t.ex. bild och form förekom oftare medan andra ämnen, t.ex. slöjd förekom mer sällan. Resultatet visar att lärarna ibland arbetar ämnesintegrerat för att stimulera barns matematiska förståelse. Skapande verksamhet liknar barnens lek och genom att barn får erfara matematik genom estetiska ämnen med egna kroppar blir de abstrakta matematiska begreppen konkreta. Vi ser detta som ett betydelsefullt område att utveckla och forska mer om - att lärare integrerar skapande verksamhet med matematik som lockar barnen till lek och lärande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25977
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25977_1.pdf (165.9Kb)
Datum
2011
Författare
Lundin-Schreiber, Eva
Yan, Meg
Nyckelord
Matematikinlärning
Skapande Verksamhet
Ämnesinte
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV