• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Vi försöker prata om det” – om islamundervisning i Göteborg

Abstract
Sammanfattning högst 300 ord med Times New Roman 10 pkt: Syfte, huvudfråga, metod och material, resultat, betydelse för läraryrket SAMMANFATTNING Syftet med examensarbetet är att undersöka religionslärares erfarenheter och implementering av islamundervisning i tre skolor och att analysera i relation till islamofobi och främlingsfientlighet samt pedagogik. Frågorna är hur islamundervisning kan se ut på tre skolor i Göteborg som har olika antal muslimska elever samt hur tre lärare på skolorna bemöter islamofobiska och främlingsfientliga åsikter i undervisningen. Metoderna är kvalitativa: halvstrukturerade djupintervjuer samt observation. Materialet är intervjudelar och observationsprotokoll. Islamundervisningen ser delvis olika ut på de tre skolorna eftersom de jobbar med olika pedagogiska metoder och eftersom antalet muslimska elever på skolorna varierar och lärarna då har olika möjligheter att ta tillvara elevers kunskap om islam. Läraren på Sigrid Rudbecksgymnasiet använder sig främst av texttolkning, klassdiskussioner, föreläsningar och studiebesök. På Angeredsgymnasiet dominerar PBL-modellen i form av projektarbeten som föregås av islamsk basfakta. På Hjällboskolan arbetar man efter Monroepedagogiken – läraren styr det mesta och eleverna börjar varje lektion med att arbeta enligt instruktioner på tavlan. När det gäller att bemöta fördomar då de förekommer förespråkar alla tre lärarna att eleverna behöver baskunskap om islam och muslimer samt olika former av deliberativa samtal. Jag och de som läser detta arbete får insikter i hur islamundervisning kan gestalta sig på olika skolor med olika pedagogiska arbetssätt och med olika grad muslimska elever samt hur man som lärare på ett bra sätt kan motverka islamofobi och främlingsfientlighet. Arbetet är sökbart på internet och alla som kan tänkas vara intresserade kan ta del av mina erfarenheter.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25978
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25978_1.pdf (481.0Kb)
Date
2011
Author
Bodén, Thomas
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV