Show simple item record

dc.contributor.authorFridén, Thomassv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:21:36Z
dc.date.available2011-06-30T16:21:36Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25982
dc.description.abstractSammanfattning En av lärarens viktigaste uppgifter är att motivera sina elever. Vad vi vill undersöka i denna uppsats är huruvida ett mer utbrett användande av digitala läromedel kan bidra till att motivera och skapa ett intresse hos eleverna. Vad krävs i så fall av dessa läromedel när det gäller såväl motiverande kvaliteter som anknytning till skolans kursmål? För att få svar på detta har vi, med hjälp av en kvalitativ metod, analyserat ett antal e-läromedel som vi har fått tillgång till genom dels läromedelsföretaget Liber och dels från Skolverkets hemsida. Det verktyg vi använt oss av för att svara på om ett e-läromedel kan anses motiverande är sex kriterier för teknikstött lärande ur boken Lusten att förstå (010) av Peter Gärdenfors. Vi har dessutom valt ut några av kursplanens strävansmål för att se om läromedlen anknyter till dessa. De läromedel vi analyserat skiljer sig åt i hög grad, framförallt beträffande utbudet av övningar och övrigt material. Det mest varierande och omfångsrika e-läromedlet Liber espresso innehåller såväl enklare övningar som ett enormt utbud av filmklipp och artiklar som man kan jobba med på olika sätt. De resultat vi kommit fram till visar att ett mer utbrett användande av digitala läromedel skulle kunna fungera både motiverande och kursmålsuppfyllande under vissa förutsättningar. Den viktigaste förutsättningen är lärarens kompetens både när det gäller att välja läromedel och hur de ska användas. Här är det viktigt att läraren utgår från elevernas erfarenheter och intressen, men också att läromedlen uppfyller kursmålen. Även om digitala läromedel till stor del kan underlätta för både lärare och elever vill vi dock understryka att lärarens roll är minst lika viktig i ett klassrum där en stor del av undervisningen bedrivs med hjälp av IKT som i ett klassrum där traditionell katederundervisning gäller. Kanske är den till och med ännu viktigare med tanke på de faror som lurar på Internet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIKTsv
dc.subjecte-läromedelsv
dc.subjectmotivationsv
dc.subjectintressesv
dc.titleIKT för att motivera lärandesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record