dc.contributor.author | Fridén, Thomas | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:21:36Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:21:36Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25982 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
En av lärarens viktigaste uppgifter är att motivera sina elever. Vad vi vill undersöka i denna
uppsats är huruvida ett mer utbrett användande av digitala läromedel kan bidra till att
motivera och skapa ett intresse hos eleverna. Vad krävs i så fall av dessa läromedel när det
gäller såväl motiverande kvaliteter som anknytning till skolans kursmål? För att få svar på
detta har vi, med hjälp av en kvalitativ metod, analyserat ett antal e-läromedel som vi har
fått tillgång till genom dels läromedelsföretaget Liber och dels från Skolverkets hemsida.
Det verktyg vi använt oss av för att svara på om ett e-läromedel kan anses motiverande är
sex kriterier för teknikstött lärande ur boken Lusten att förstå (010) av Peter Gärdenfors.
Vi har dessutom valt ut några av kursplanens strävansmål för att se om läromedlen anknyter
till dessa. De läromedel vi analyserat skiljer sig åt i hög grad, framförallt beträffande
utbudet av övningar och övrigt material. Det mest varierande och omfångsrika e-läromedlet
Liber espresso innehåller såväl enklare övningar som ett enormt utbud av filmklipp och
artiklar som man kan jobba med på olika sätt. De resultat vi kommit fram till visar att ett
mer utbrett användande av digitala läromedel skulle kunna fungera både motiverande och
kursmålsuppfyllande under vissa förutsättningar. Den viktigaste förutsättningen är lärarens
kompetens både när det gäller att välja läromedel och hur de ska användas. Här är det
viktigt att läraren utgår från elevernas erfarenheter och intressen, men också att läromedlen
uppfyller kursmålen. Även om digitala läromedel till stor del kan underlätta för både lärare
och elever vill vi dock understryka att lärarens roll är minst lika viktig i ett klassrum där en
stor del av undervisningen bedrivs med hjälp av IKT som i ett klassrum där traditionell
katederundervisning gäller. Kanske är den till och med ännu viktigare med tanke på de faror
som lurar på Internet. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | IKT | sv |
dc.subject | e-läromedel | sv |
dc.subject | motivation | sv |
dc.subject | intresse | sv |
dc.title | IKT för att motivera lärande | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |