Show simple item record

dc.contributor.authorTäljemark, Evasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:21:42Z
dc.date.available2011-06-30T16:21:42Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25985
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med detta arbete är dels att redogöra för hur konkurrenssituationen har uppstått och hur verksamheten påverkas, och dels att undersöka verksamma lärares åsikter och upplevelser av konkurrenssituationen och dess påverkan på deras yrkesroll. Studien utgår från följande tre frågeställningar: 1. Vad har arbetande lärare för åsikter gällande konkurrens inom skolans värld? . Hur upplever arbetande lärare att konkurrensen påverkar dem i deras verksamhet? 3. Skiljer sig lärarnas syn på konkurrens mellan skolor åt beroende på i vilken utsträckning deras skola har valt att profilera sig? Studien grundar sig på en kvalitativ studie, baserad på djupintervjuer med sex lärare på sex olika kommunala skolor, samt på intervjuer med de sex respektive rektorerna. Studien resulterade i en stor variation åsikter och upplevelser, såväl positiva som negativa. I slutändan visade det sig att fyra av de tillfrågade lärarna hade övervägande positiva upplevelser av konkurrenssituationen medan övriga två ansåg att det negativa var övervägande. Lärarna upplevde att situationen var prestationshöjande, men samtidigt stressande. Studien visade inte på något samband mellan skolans grad av profilering och lärarnas inställningar till konkurrenssituationen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKonkurrenssv
dc.subjectskolasv
dc.subjectläraresv
dc.subjectmarknadsv
dc.subjectskolutvecklingsv
dc.titleKonkurrens ur ett lärarperspektiv – lärares uppfattningar om hur konkurrensen mellan skolor påverkar deras yrkesrollsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record