dc.contributor.author | Täljemark, Eva | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:21:42Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:21:42Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25985 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med detta arbete är dels att redogöra för hur konkurrenssituationen har uppstått och hur verksamheten
påverkas, och dels att undersöka verksamma lärares åsikter och upplevelser av konkurrenssituationen och dess
påverkan på deras yrkesroll. Studien utgår från följande tre frågeställningar:
1. Vad har arbetande lärare för åsikter gällande konkurrens inom skolans värld?
. Hur upplever arbetande lärare att konkurrensen påverkar dem i deras verksamhet?
3. Skiljer sig lärarnas syn på konkurrens mellan skolor åt beroende på i vilken utsträckning deras skola har valt
att profilera sig?
Studien grundar sig på en kvalitativ studie, baserad på djupintervjuer med sex lärare på sex olika kommunala
skolor, samt på intervjuer med de sex respektive rektorerna. Studien resulterade i en stor variation åsikter och
upplevelser, såväl positiva som negativa. I slutändan visade det sig att fyra av de tillfrågade lärarna hade
övervägande positiva upplevelser av konkurrenssituationen medan övriga två ansåg att det negativa var
övervägande. Lärarna upplevde att situationen var prestationshöjande, men samtidigt stressande. Studien visade
inte på något samband mellan skolans grad av profilering och lärarnas inställningar till konkurrenssituationen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Konkurrens | sv |
dc.subject | skola | sv |
dc.subject | lärare | sv |
dc.subject | marknad | sv |
dc.subject | skolutveckling | sv |
dc.title | Konkurrens ur ett lärarperspektiv – lärares uppfattningar om hur konkurrensen mellan skolor påverkar deras yrkesroll | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |