Show simple item record

dc.contributor.authorGalol, Nasrasv
dc.contributor.authorBerglund, Sarasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:21:47Z
dc.date.available2011-06-30T16:21:47Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25987
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med vår studie är att synliggöra den kulturella mångfald som pedagoger möter i förskolan och skolan. Eftersom detta ämne är brett och att det finns många forskningsfrågor, har vi valt att inrikta oss på somaliska folkgruppen. De frågor som vi anser vara de viktigaste i detta forskningsområde är att undersöka utbildningsområdet i en mångkulturell kontext och hur pedagogerna arbetar när det gäller dessa frågor. Resultatet visar att det råder en stor brist på förståelse och kunskap där även fördomar inkluderas mellan föräldrarna och pedagogerna men också bristen på hänsyn till de olika kulturella skillnader som vi mötte. Eftersom det svenska samhället förändras mer och mer, vilket skolan kan vara en spegling av, där olika etiska kulturer möts, innebär det för oss pedagoger att finna ett arbetssätt om hur vi skall kunna möta detta, vilket också står klart och tydligt i Lpfö 98 och Lpo 94. Vi anser att det bör ligga i skolledningens intresse att pedagoger får en adekvat utbildning inom detta område att pedagoger kan möta barn och elever på ett sätt som innebär att vi inte kränker dem bara för att det uppstår olika kulturella skillnader. Det vill säga, öka vår förståelse inför deras kultur och religion att barnen och eleverna inom de mångkulturella områden får den utbildningen som det har rätt till.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMångkulturell utbildningsv
dc.subjectkulturmötensv
dc.titleMöjligheter och svårigheter i en mångkulturell förskola/skolasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record