dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med vår studie är att synliggöra den kulturella mångfald som pedagoger möter i
förskolan och skolan. Eftersom detta ämne är brett och att det finns många forskningsfrågor,
har vi valt att inrikta oss på somaliska folkgruppen. De frågor som vi anser vara de viktigaste i
detta forskningsområde är att undersöka utbildningsområdet i en mångkulturell kontext och
hur pedagogerna arbetar när det gäller dessa frågor. Resultatet visar att det råder en stor brist
på förståelse och kunskap där även fördomar inkluderas mellan föräldrarna och pedagogerna
men också bristen på hänsyn till de olika kulturella skillnader som vi mötte. Eftersom det
svenska samhället förändras mer och mer, vilket skolan kan vara en spegling av, där olika
etiska kulturer möts, innebär det för oss pedagoger att finna ett arbetssätt om hur vi skall
kunna möta detta, vilket också står klart och tydligt i Lpfö 98 och Lpo 94. Vi anser att det bör
ligga i skolledningens intresse att pedagoger får en adekvat utbildning inom detta område att
pedagoger kan möta barn och elever på ett sätt som innebär att vi inte kränker dem bara för att
det uppstår olika kulturella skillnader. Det vill säga, öka vår förståelse inför deras kultur och
religion att barnen och eleverna inom de mångkulturella områden får den utbildningen som
det har rätt till. | sv |