• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En riktig prinsessa behöver sin prins.

Abstract
Vårt syfte med studien var att ta reda på hur utbudet av leksaker och barnlitteratur samt utformning av miljö ser ut i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Den övergripande frågeställningen för vår uppsats har kretsat kring genus och dess betydelse för förskollärares planering och utformning av verksamheten samt hur detta kan påverka barnets identitetsskapande. Studien bygger på information ur samtalsintervjuer med pedagoger och en rektor, boksamtal med barn i förskoleklass samt observationer av förskolor och är därmed en kvalitativ studie. Genom detta, i samband med tidigare forskning inom ämnet, har vi upptäckt att förskollärarnas kunskap om genusfrågor är begränsad och att mycket återstår att göra innan ett jämställdhetsarbete i förskolan kan sägas vara uppfyllt. Under boksamtalet med fem barn i sexårsåldern framkom att dessa barn har tydliga föreställningar om vad som är typiskt manligt och typiskt kvinnligt. Resultatet kan tyda på att pedagogerna och förskolan, som idag för många barn är en central uppväxtmiljö, spelar en viktig roll och därför har ett stort inflytande när det gäller att bryta traditionella könsroller. Som blivande lärare anser vi att den här undersökningen är av hög relevans. Detta med tanke på de jämställdhetsuppdrag som finns tydligt formulerade i Läroplanen för förskolan och även med hänvisning till den jämställdhetslag som Sverige skrev under 1979.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25989
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25989_1.pdf (1.044Mb)
Date
2011
Keywords
Jämställdhet
förskola
flickor
poj kar
genus
k
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV