En riktig prinsessa behöver sin prins.
Abstract
Vårt syfte med studien var att ta reda på hur utbudet av leksaker och barnlitteratur samt utformning av miljö ser
ut i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Den övergripande frågeställningen för vår uppsats har kretsat kring
genus och dess betydelse för förskollärares planering och utformning av verksamheten samt hur detta kan
påverka barnets identitetsskapande. Studien bygger på information ur samtalsintervjuer med pedagoger och en
rektor, boksamtal med barn i förskoleklass samt observationer av förskolor och är därmed en kvalitativ studie.
Genom detta, i samband med tidigare forskning inom ämnet, har vi upptäckt att förskollärarnas kunskap om
genusfrågor är begränsad och att mycket återstår att göra innan ett jämställdhetsarbete i förskolan kan sägas vara
uppfyllt. Under boksamtalet med fem barn i sexårsåldern framkom att dessa barn har tydliga föreställningar om
vad som är typiskt manligt och typiskt kvinnligt. Resultatet kan tyda på att pedagogerna och förskolan, som idag
för många barn är en central uppväxtmiljö, spelar en viktig roll och därför har ett stort inflytande när det gäller
att bryta traditionella könsroller. Som blivande lärare anser vi att den här undersökningen är av hög relevans.
Detta med tanke på de jämställdhetsuppdrag som finns tydligt formulerade i Läroplanen för förskolan och även
med hänvisning till den jämställdhetslag som Sverige skrev under 1979.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Keywords
Jämställdhet
förskola
flickor
poj kar
genus
k
Language
sv