dc.description.abstract | Syfte med vår studie var att ta reda på om yrkeslärare och handledare arbetar utifrån en
gemensam kunskapssyn samt att ta fram underlag för att skapa bättre samarbetsformer mellan
dessa två parter. I vår undersökning framkom det att yrkeslärarna och handledarna gemensamt
tyckte att samarbetet skulle kunna utvecklas till det bättre. Detta resultat var genomgående
både för omvårdnadsprogrammet och frisörutbildningen där man arbetade med
lärlingsutbildningen.
Intervjuerna har genomförts med fyra yrkeslärare och fyra handledare samt att vi gått på en
handledarutbildning på Burgården (010-11-4) som gett oss mycket insikt i förbättringar
som skulle kunna genomföras i handledarskapet. Vårt urval av respondenterna var att jämföra
två yrkesprogram som båda arbetade med lärlingsutbildning. Vi jämförde därför
omvårdnadsprogrammet med frisörutbildningen och intervjuade två lärare från vardera
gymnasieskola, samt två handledare som var frisörer och två handledare som arbetade inom
omvårdnad. Vi valde att göra ett strategiskt urval för att få variation avseende kön, utbildning
samt olika yrkes och handledarerfarenheter.
I resultatet fick vi fram olika saker som kan förbättra samarbetet bland annat genom
pedagogiska möten mellan yrkeslärare och handledare, där det är viktigt att yrkeslärarna har
en medveten kunskapssyn och kan belysa handledarnas kunskaper, och en kontinuerlig
kommunikation mellan yrkeslärarna och handledarna. Kommunikationen kan också vara via
mail eller sms. Vi har också i vårt resultat kommit fram till att de flesta handledarna vill ha
mer utbildning och möten med andra handledare. Vi menar också att organisationen, chefer
och politiker har betydelse för hur samarbetet fungerar mellan skola (rektor, yrkeslärare) och
arbetsplatser(chef, handledare). | sv |