• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Personligt uttryck och sångteknik - En studie om hur sångpedagoger arbetar med personligt uttryck kontra sångteknik

Abstract
Syftet med detta arbete är att undersöka hur sångpedagoger jobbar med personligt uttryck kontra sångteknik, samt att problematisera relationen mellan dessa två. Vi vill även undersöka huruvida samspelet mellan lärare och elev spelar roll i detta sammanhang. Vi upplever att det finns en mängd tillvägagångssätt att jobba med sångteknik och personligt uttryck. Eftersom vi tycker att dessa två är grundbultarna inom sångämnet vill vi med det här arbetet titta närmare på sångpedagogers tankar om relationen mellan dessa två. De huvudfrågor vi har använt oss av i vår studie är: •Hur kan begreppet personligt uttryck definieras i sångundervisning? •Hur upplever sångpedagoger att sångtekniken påverkas av att jobba med personligt uttryck? •Hur arbetar man balanserat med dessa två aspekter i sångundervisningen? •Finns det faser i elevens utveckling där det lämpar sig bättre att arbeta med det personliga uttrycket? För att svara på dessa frågeställningar har vi intervjuat fem sångpedagoger verksamma i olika sammanhang. Frågorna formulerades i förväg och berörde bland annat respondenternas arbetssätt, erfarenheter inom sångundervisning samt uppfattningar om begreppen personligt uttryck och sångteknik. Vi har också använt oss av litteratur för att få en bild av vad som tidigare skrivits inom ämnet. Respondenterna är till största del eniga om vad ett personligt uttryck innebär, de använde dock varierade sätt för att beskriva begreppet. Sångtekniken anses vara ett redskap för att kunna uttrycka någonting. Arbetssätten skiftar men alla ser det personliga uttrycket som en viktig del i undervisningen. Denna studie hoppas vi ska kunna inspirera sångpedagoger att utveckla sina arbetssätt med elevers personliga uttryck. Vi anser också att studien har betydelse för musiklärarutbildning och vidare forskning inom området.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25998
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25998_1.pdf (928.3Kb)
Date
2011
Author
Götvall, Jennifer
Källner, Frida
Keywords
Sång
sångundervisning
sångteknik
personligt utt
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV