”Det är min uppgift att skapa relation, trygghet och struktur” – lärares syn på hur god klassrumsatmosfär skapas och upprätthålls
Abstract
Sammanfattning:
Skolan och dess uppdrag är något som engagerar människor i vårt samhälle, och att skolan inte ser ut
som den gjorde förr är ett faktum. Den samhälleliga utvecklingen samt nya sätt att se på lärande och
elevdeltagande har bidragit till problem i dagens moderna klassrum. Sedan en tid tillbaka har såväl
politiker som media lyft fram problemet med dagens ”flumskola” och stökiga klassrum, och alla tycks de
ha lösningar som råder bot på problemen. Under mina VFU-perioder har även jag ställts inför det faktum
att mycket av lärares tid och energi läggs på disciplinära åtgärder istället för på undervisningen. Min
intention med det här arbetet är därför att ta reda på hur man som lärare kan påverka stämning och
ordning i klassrummen genom sitt synsätt på ledarskap, samarbete och struktur. Genom att utgå från
fyra frågeställningar har jag genom enkätundersökningar och direktobservationer försökt få fram ett
svar på undersökningens huvudfråga: hur man som lärare kan arbeta för att skapa och bibehålla ett gott
klassrumsklimat. Resultaten visar att ledarskapet är avgörande samtidigt som det krävs ett medvetet och
aktivt arbete med relationerna i klassrummen. Dessutom måste det arbetas fram en fungerande dialog
och ett ömsesidigt samspel. Tydliga normer och regler som regelbundet diskuteras och revideras är
ytterligare en förutsättning för ordning; likväl som klargjorda och gemensamt utformade konsekvenser
då regler inte efterföljs. Resultaten visar att det inte finns någon specifik ”rätt” lösning, utan att varje
enskild situation kräver sin unika kombination av strategier. Jag finner denna undersökning relevant för
läraryrket då resultaten visar att man genom ett aktivt och medvetet arbetssätt kan skapa den
klassrumsatmosfär som såväl lärare som elever behöver.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Nilsson, Anette
Keywords
ledarskap
dialog
samspel
normer
regler
Language
sv