Pedagogers förhållningssätt – lärande och utveckling i samlingssituationer
Abstract
Huvudsyftet med arbetet är att få syn på det förhållningssätt som genomsyrar pedagogernas verksamhet i
förskolor. För att uppfylla syftet bestämdes att uppsatsen skulle fokusera på pedagogers bemötande mot barnen
under samlingssituationer. Samlingssituationerna valdes ut för att de upplevs som mycket viktiga moment i
förskolors verksamhet just vad det gäller barnets möjlighet till uttryck och kommunikation. Analyser utfördes på
två olika sätt. Åt den ena sida observerades samlingssituationer för att få syn på vad det är som egentligen
händer. Åt den andra sida genomfördes intervjuer för att få kunskap om hur pedagogerna ser på sitt eget
förhållningssätt och vad de tror detta kan ha för inverkan på barnens utveckling och lust att lära, dessutom ville
jag ta reda på om pedagogerna handlar på det sättet de säger att de gör. Dessa två parallella undersökningar gav
möjlighet att jämföra data dem emellan. Av det resultat jag fick framgick det att pedagogerna ser förhållningssätt
som en mycket viktig fråga som är av stor betydelse för barnens lärande, att utgå från barnen och låta deras
initiativ styra är väsentliga punkter, likaså är vikten av att låta barnen komma till tals och att samlingssituationen
är en möjlighet för pedagogen att ställa frågor till barnen och låta dem reflektera. Det som sades under
intervjuerna stämde många gånger med det som visade sig under observationerna. Uppsatsens betydelse för
läraryrket är av den art att den vill skaffa material och utgångspunkter till pedagoger för att fundera över hur man
bemöter barnen och hur detta bemötande kan bli allt mer givande, lustfyllt och utvecklande för barnen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Kjellin, Charlotte
Keywords
Pedagogers förhållningssätt
lärande
utveckling
Language
sv