Likvärdig eller ovärdig? Klass och skolsegregation i Göteborg
Abstract
Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka relationen mellan klass-/boendesegregation och det fria
skolvalets effekter på en likvärdig skola. Införandet av det fria skolvalet skapade en skolmarknad i vilken elever
och huvudmän gavs oreglerade valmöjligheter. De utvidgade möjligheterna skulle bryta boendesegregationens
effekter, men istället ökar segregationen mellan skolor och elevernas bakgrund får en allt större betydelse. Från
en historiematerialistisk utgångspunkt studeras gymnasieval i västra Göteborg med fokus på Frölundagymnasiet
och dess nedläggning, under perioden 001-010. Med utgångspunkt i det heterogena västra Göteborg
kategoriseras stadsdelarna i området, då dessa uppvisar stora klassrelaterade skillnader sett till faktorerna
bostadsbestånd, relation till arbetsmarknaden, inkomst och ohälsa. Gymnasievalet i västra Göteborg och
förändringen av elevsammansättningen på Frölundagymnasiet studeras sedan efter dessa kategoriseringar. För att
svara på syftet ställs frågan: Hur ser valet till gymnasiet ut 00-010 utifrån stadsdelstyper och hur kan man se
en ökad segregation utifrån stadsdelstyperna efter etableringen av det fria skolvalet? Studien är kvantitativ och
frågorna besvaras genom statistik om stadsdelarna från Göteborgs stad samt elevregister och registrerad data
rörande gymnasieval i Göteborg från GR Utbildning. Resultatet av undersökningen visar att gymnasieval kan
kopplas till klassrelaterade faktorer. Det fria skolvalet kan analyseras som bidragande till detta genom ökad
segregation mellan skolor. Tendenser att elever från resursstarka områden är de som driver
segregationsprocessen kan urskiljas. Skolor med elevsammansättning som har större resursbehov blir troligtvis
förlorare i segregationsprocessen. Detta kan i sin tur antas ge negativa effekter för en likvärdig skola då lärare
och skolor ges olika förutsättningar för att se till att eleverna når målen. För verksamma i skolan kan antas att en
ökad segregation påverkar arbetsmiljön negativt på de arbetsplatser som blir förlorare i processen. Lärarrollen
bör förändras olika beroende på hur förutsättningarna påverkas, men för lärare verksamma i missgynnade skolor
kan det pedagogiska arbetet antas bli svårare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Bloom, Charlotte
Keywords
Klass
boendesegregation
skolsegregation
Language
sv