dc.description.abstract | Med anledning av de nya styrdokumenten för grundskolan, Lgr11, som kommer att träda i kraft höstterminen 011 har
vi gjort en studie av kursplanerna för ämnet slöjd. Utgångspunkten är Kajsa Borgs bok ”Slöjdämnet i förändring”, vilket
är en redogörelse för slöjdens kursplaner 196–1994. Denna studie tar vid där Borgs bok slutar och behandlar de två
senare kursplanerna kpl000 och Lgr11. Genom studier av olika läroplansteorier har det tydliggjorts vilka delar av
dessa styrdokument som är relevanta att studera i dagsläget. Vi har med hjälp av de textanalytiska metoderna
innehållsanalys och dimensioner som analysverktyg studerat dessa kursplaner för att se likheter och skillnader dem
emellan. Vi har särskilt fokuserat på hur ansvar, utveckling och direktiv skrivs fram i dessa texter. Genom Borgs studier
kan även mönster ur ett långtidsperspektiv urskiljas. Då kursplaner, och således vårt uppdrag som lärare, är politiskt
styrda är det relevant att se åt vilket håll regerande politiker styr slöjden. I kpl000 är elevens utveckling och
delaktighet i ämnet framskriven. I Lgr11 skrivs samhällets utveckling fram. Elevens delaktighet skrivs inte fram utan
istället är det skolans ansvar att ge eleven förutsättningar för att uppnå ställda mål. Vår undersökning visar även att
Lgr11 är mycket tydligare i fråga om material och teknikbenämningar, vilket skall göra den enklare att tolka på ett
korrekt sätt för att få en likvärdig skola. | sv |