dc.contributor.author | Steen, Daniella S. | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:22:42Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:22:42Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26011 | |
dc.description.abstract | I min erfarenhet arbetas det inte i någon större utsträckning ämnesintegrerat i skolan och jag har
länge funderat på varför. Med denna studie ville jag därför försöka hitta de argument som skolledare
och lärare uppger som avgörande för att skolorna kommer till att arbeta ämnesintegrerat. Dessutom
ville jag undersöka i vilken utsträckning det arbetas på detta sätt.
Arbetet är en empirisk studie där jag använt intervjun som metod. Totalt har jag intervjuat 28
skolledare och lärare på åtta olika skolor inom gränsen för en av Göteborgs kranskommuner.
Intervjuerna har spelats in, transkriberats och ligger som grund för min analys och resultatdel. Jag
anser att jag utifrån intervjupersonernas svar har kunnat kartlägga i vilken utsträckning ett
ämnesintegrerat arbete sker. Jag anser även att jag funnit de avgörande faktorerna för ett
ämnesintegrerat arbete, där schemat, tiden och viljan är några av dessa faktorer.
Med min intervjuer och med stöd från min presentation av tidigare forskning har jag kunnat dra
vissa slutsatser. Resultatet visar därmed:
- Att ämnesintegrerat arbete visst sker på skolorna men att det behöver utvecklas för att
skolorna verkligen ska kunna säga att de arbetar ämnesintegrerat.
- Att de tyngst avgörande faktorerna är schemat, tiden och viljan. Läggs schemat så att det
verkar för ämnesintegration, skapas tiden för ett sådant arbete. Men finns inte viljan kommer
ett ämnesintegrerat arbete vara svårt att få till.
- Att det eventuellt behövs en förändring i lärarnas uppdragsbeskrivning för att
ämnesintegrationen ska komma till att ske och bli bra. Det står inte explicit i lärarnas
uppdragsbeskrivning idag att de ska verka för ett ämnesintegrerat arbete.
- Att det råder en problematik i begreppet ämnesintegration då det inte finns en klar
gemensam definition av detta i skolan. Definitionen av begreppet kan därmed i sig vara
avgörande för att ett ämnesintegrerat arbete sker. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | ämnesintegration | sv |
dc.subject | ämnesövergripande | sv |
dc.subject | ämnessamverka | sv |
dc.title | Ämnesintegration – schemat, tiden och viljan. En analys av några skolledares och lärares uppfattningar kring ämnesintegrationens skeenden och förutsättningar. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |