Show simple item record

dc.contributor.authorSteen, Daniella S.sv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:22:42Z
dc.date.available2011-06-30T16:22:42Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26011
dc.description.abstractI min erfarenhet arbetas det inte i någon större utsträckning ämnesintegrerat i skolan och jag har länge funderat på varför. Med denna studie ville jag därför försöka hitta de argument som skolledare och lärare uppger som avgörande för att skolorna kommer till att arbeta ämnesintegrerat. Dessutom ville jag undersöka i vilken utsträckning det arbetas på detta sätt. Arbetet är en empirisk studie där jag använt intervjun som metod. Totalt har jag intervjuat 28 skolledare och lärare på åtta olika skolor inom gränsen för en av Göteborgs kranskommuner. Intervjuerna har spelats in, transkriberats och ligger som grund för min analys och resultatdel. Jag anser att jag utifrån intervjupersonernas svar har kunnat kartlägga i vilken utsträckning ett ämnesintegrerat arbete sker. Jag anser även att jag funnit de avgörande faktorerna för ett ämnesintegrerat arbete, där schemat, tiden och viljan är några av dessa faktorer. Med min intervjuer och med stöd från min presentation av tidigare forskning har jag kunnat dra vissa slutsatser. Resultatet visar därmed: - Att ämnesintegrerat arbete visst sker på skolorna men att det behöver utvecklas för att skolorna verkligen ska kunna säga att de arbetar ämnesintegrerat. - Att de tyngst avgörande faktorerna är schemat, tiden och viljan. Läggs schemat så att det verkar för ämnesintegration, skapas tiden för ett sådant arbete. Men finns inte viljan kommer ett ämnesintegrerat arbete vara svårt att få till. - Att det eventuellt behövs en förändring i lärarnas uppdragsbeskrivning för att ämnesintegrationen ska komma till att ske och bli bra. Det står inte explicit i lärarnas uppdragsbeskrivning idag att de ska verka för ett ämnesintegrerat arbete. - Att det råder en problematik i begreppet ämnesintegration då det inte finns en klar gemensam definition av detta i skolan. Definitionen av begreppet kan därmed i sig vara avgörande för att ett ämnesintegrerat arbete sker.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectämnesintegrationsv
dc.subjectämnesövergripandesv
dc.subjectämnessamverkasv
dc.titleÄmnesintegration – schemat, tiden och viljan. En analys av några skolledares och lärares uppfattningar kring ämnesintegrationens skeenden och förutsättningar.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record