”VÅGA DIREKT” Ett musikaliskt fortbildningspaket för pedagoger inom förskolan
Abstract
Syftet med uppsatsen är skapande och utvärdering av ett musikaliskt fortbildningspaket som riktar sig till
pedagoger inom förskolan. Paketet är utvecklat på en musikaliskt grundläggande nivå och riktar sig till de som
har lite eller ingen musikalisk erfarenhet. Vi vill med detta paket uppmuntra till mer instrumentspel med barnen i
förskolan. I processen att skapa och utveckla det här paketet försöker vi genom litteraturstudier förklara varför
det är viktigt att sjungandet i förskolan sker i för barnen rätt tonarter samt visa på hur instrumentspel kan hjälpa
pedagogerna att använda dessa tonarter. Vi har intervjuat tre pedagoger som är verksamma inom förskolan för att
få en bild av hur de uppfattar vårt fortbildningspaket. Våra tre informanter hade helt olika musikalisk bakgrund
men gemensamt för dem alla var till vår glädje deras tro på att vårt fortbildningspaket kan vara den hjälp som
många förskollärare skulle behöva. Den där lilla knuffen som får dem att våga börja musicera med barnen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Hernberger, Caroline
Stranne, Magnus
Keywords
Fortbildning
musik
förskola
barnrösten
Language
sv