Förskoleklassens läromedel i matematik – vad som används och hur
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad pedagoger i förskoleklass har för syn på läromedel i matematik
och vad de erbjuder barnen för variation av dessa läromedel.
Huvudfråga: Min huvudfråga är vilka läromedel som används? De två tillkommande frågorna är, hur dessa
läromedel används och vad eller vem avgör valet av läromedel i matematik i förskoleklass?
Metod och material: Studien är genomförd i en kommun där pedagoger som arbetar i förskoleklass fick svara
på en enkät. Pedagogernas svar gav mig olika grupper av val av läromedel i matematik, hur de används och vad
eller vem som avgör valet av läromedel.
Resultat: Tjugoåtta pedagoger svarade på min enkät och det var tjugoen skolor som deltog av tjugofyra skolor i
min utvalda kommun. Studien visar på att de flesta pedagoger använder sig av böcker och lösa arbetsblad vilket
visar på en förskjutning mot ett abstrakt och dekontextualiserat arbetssätt. Grundtanken med förskoleklass är att
den ska bygga en bro mellan förskola och skola där förskolans pedagogiska redskap som lek, skapa och
undersöka ska användas. Med denna förskjutning från konkreta till mer abstrakta läromedel i yngre åldrar finns
en risk att flera barn missar en grundläggande förståelse av matematik. Enligt min undersökning framkommer
det två olika vinklingar av konstruktivismen den ena mer i linje med Piagets tankar om hur lärande går till och
den andra där man ser tydliga spår av socialt samspel och sociokulturella influenser. Det blir avgörande hur
läromedel används i undervisningen, om det utgår från barnet i egen aktivitet eller om undervisningen utgår från
interaktion där barn lär tillsammans genom samtal och bra miljöer för lärandet.
Betydelse för läraryrket: Min studie visar i likhet med andra studier att leken till viss del får en undanskymd
plats i förhållande till barns lärande. Min övertygelse efter att ha gjort studien är att pedagoger i förskoleklass bör
utgå från förskolans redskap som är lek, skapa och undersöka och att lita till sin förmåga och använda laborativa,
konkreta och praktiska läromedel i matematik.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Wångdahl, Pia
Keywords
Matematik
läromedel
förskoleklass
arbetssätt
Language
sv