• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskoleklassens läromedel i matematik – vad som används och hur

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad pedagoger i förskoleklass har för syn på läromedel i matematik och vad de erbjuder barnen för variation av dessa läromedel. Huvudfråga: Min huvudfråga är vilka läromedel som används? De två tillkommande frågorna är, hur dessa läromedel används och vad eller vem avgör valet av läromedel i matematik i förskoleklass? Metod och material: Studien är genomförd i en kommun där pedagoger som arbetar i förskoleklass fick svara på en enkät. Pedagogernas svar gav mig olika grupper av val av läromedel i matematik, hur de används och vad eller vem som avgör valet av läromedel. Resultat: Tjugoåtta pedagoger svarade på min enkät och det var tjugoen skolor som deltog av tjugofyra skolor i min utvalda kommun. Studien visar på att de flesta pedagoger använder sig av böcker och lösa arbetsblad vilket visar på en förskjutning mot ett abstrakt och dekontextualiserat arbetssätt. Grundtanken med förskoleklass är att den ska bygga en bro mellan förskola och skola där förskolans pedagogiska redskap som lek, skapa och undersöka ska användas. Med denna förskjutning från konkreta till mer abstrakta läromedel i yngre åldrar finns en risk att flera barn missar en grundläggande förståelse av matematik. Enligt min undersökning framkommer det två olika vinklingar av konstruktivismen den ena mer i linje med Piagets tankar om hur lärande går till och den andra där man ser tydliga spår av socialt samspel och sociokulturella influenser. Det blir avgörande hur läromedel används i undervisningen, om det utgår från barnet i egen aktivitet eller om undervisningen utgår från interaktion där barn lär tillsammans genom samtal och bra miljöer för lärandet. Betydelse för läraryrket: Min studie visar i likhet med andra studier att leken till viss del får en undanskymd plats i förhållande till barns lärande. Min övertygelse efter att ha gjort studien är att pedagoger i förskoleklass bör utgå från förskolans redskap som är lek, skapa och undersöka och att lita till sin förmåga och använda laborativa, konkreta och praktiska läromedel i matematik.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26025
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26025_1.pdf (139.3Kb)
Date
2011
Author
Wångdahl, Pia
Keywords
Matematik
läromedel
förskoleklass
arbetssätt
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV