• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bok eller inte bok - en forskningsöversikt om lärobokens roll i matematikundervisningen

Abstract
Sammanfattning Syftet med vårt arbete är att, med utgångspunkt från en intervju av en pedagog, göra en forskningsöversikt av matematikundervisningens innehåll med fokus på matematikbokens roll och användning. - Vilka faktorer påverkar matematikundervisningens utformning och innehåll? - Vilka för- och nackdelar finns med att arbeta med en matematikbok? - Hur kan en matematikundervisning se ut utan en traditionell matematikbok? - Vilka faktorer spelar in för att främja lusten att lära med fokus på matematikundervisningen? Vi har genomfört en intervju med en pedagog som en ingång till att göra en forskningsöversikt över matematikundervisningens innehåll med fokus på lärobokens roll och användning. Intervjun har fungerat som urvalsinstrument för att bestämma vilka delar av aktuell forskning som vi har tagit del av. Vår undersökning har visat att det både finns för- och nackdelar med att använda en matematikbok i undervisningen. Det viktigaste har dock visat sig vara hur man väljer att arbeta med en lärobok. Ett antal olika faktorer påverkar utformandet av matematikundervisningen; lärarens roll, materialval, alternativa arbetssätt, gruppindelningar, internationella undersökningars resultat. Vår undersökning har stor relevans för läraryrket. Vår forskningsöversikt har visat att det inte är att man väljer att använda en matematikbok i undervisningen, utan hur man använder den, som spelar störst roll för en lyckad undervisning. Val och användning av matematikbok är varje lärares ansvar. Vi ger också en bild av vilka andra alternativa arbetssätt som finns att tillgå.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26027
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26027_1.pdf (195.2Kb)
Date
2011
Author
Johansson, Tina
Johansson, Emma
Keywords
Matematikundervisning
matematikbok
förståelse
l
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV