Bok eller inte bok - en forskningsöversikt om lärobokens roll i matematikundervisningen
Abstract
Sammanfattning
Syftet med vårt arbete är att, med utgångspunkt från en intervju av en pedagog, göra en forskningsöversikt av
matematikundervisningens innehåll med fokus på matematikbokens roll och användning.
- Vilka faktorer påverkar matematikundervisningens utformning och innehåll?
- Vilka för- och nackdelar finns med att arbeta med en matematikbok?
- Hur kan en matematikundervisning se ut utan en traditionell matematikbok?
- Vilka faktorer spelar in för att främja lusten att lära med fokus på matematikundervisningen?
Vi har genomfört en intervju med en pedagog som en ingång till att göra en forskningsöversikt över
matematikundervisningens innehåll med fokus på lärobokens roll och användning. Intervjun har fungerat som
urvalsinstrument för att bestämma vilka delar av aktuell forskning som vi har tagit del av.
Vår undersökning har visat att det både finns för- och nackdelar med att använda en matematikbok i undervisningen.
Det viktigaste har dock visat sig vara hur man väljer att arbeta med en lärobok. Ett antal olika faktorer påverkar
utformandet av matematikundervisningen; lärarens roll, materialval, alternativa arbetssätt, gruppindelningar,
internationella undersökningars resultat.
Vår undersökning har stor relevans för läraryrket. Vår forskningsöversikt har visat att det inte är att man väljer att
använda en matematikbok i undervisningen, utan hur man använder den, som spelar störst roll för en lyckad
undervisning. Val och användning av matematikbok är varje lärares ansvar. Vi ger också en bild av vilka andra
alternativa arbetssätt som finns att tillgå.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Johansson, Tina
Johansson, Emma
Keywords
Matematikundervisning
matematikbok
förståelse
l
Language
sv