Visa enkel post

dc.contributor.authorHagelin, Fridasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:23:25Z
dc.date.available2011-06-30T16:23:25Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26028
dc.description.abstractDen svenska gymnasieskolan står inför stora förändringar i samband med den reform som ska implementeras från och med hösten 011. En viktig förändring är att entreprenörskap ska skrivas in i styrdokumenten och löpa som en röd tråd genom hela utbildningssystemet. Entreprenöriellt lärande ses som ett nytt pedagogiskt förhållningssätt som ska genomsyra all undervisning och alla ämnen. Med bakgrund i detta är det intressant att ställa sig frågan hur lärare uppfattar det entreprenöriella lärandet. Syftet med min studie är att undersöka lärares syn på entreprenöriellt lärande i matematikundervisning och frågeställningarna är:  Hur beskriver matematiklärare entreprenöriellt lärande?  Hur upplever lärare möjligheten att använda sig av ett entreprenöriellt lärande i matematikundervisningen?  Hur upplever lärare lärarrollen i entreprenöriell matematikundervisning? Metoden som jag har använt mig av för att kunna uppnå mitt syfte är den semi-strukturerade intervjun. Urvalet består av fyra matematiklärare som på något sätt har kommit i kontakt med det entreprenöriella lärandet och därför kan tänkas ha en uppfattning om vad det innebär. Resultatet visar tre kvalitativt olika sätt att uppfatta det entreprenöriella lärandet; entreprenöriellt lärande som ett nytt sätt att organisera undervisningen, entreprenöriellt lärande som ett sätt att förbereda eleverna för arbetslivet och entreprenöriellt lärande som ett mångtydigt politiskt begrepp. Det upplevs svårt att arbeta med entreprenöriellt lärande i matematikundervisningen på grund av brist på tid och resurser, skolans organisering, elevernas dåliga förkunskaper och även att det står i konflikt med att prestera matematikkunskaper på de nationella proven. De krav som upplevs som viktiga för den entreprenöriella lärarrollen är mycket goda ämneskunskaper, engagemang, samverkan med andra lärare och kontakter och erfarenheter från arbetslivet. Resultatets får flera konsekvenser för läraryrket. För det första innebär de skilda uppfattningar som framkommit i intervjuerna att utformningen av entreprenöriellt lärande kommer att skilja sig åt beroende på vilken uppfattning som lärare har. För det andra innebär att läraren i det entreprenöriella lärandet uppfattas bli mer som en del i ett större sammanhang där arbetslaget ses som den viktigaste enheten.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEntreprenörskapsv
dc.subjectentreprenöriellt lärandesv
dc.subjectentreprsv
dc.titleEntreprenöriell matematikundervisning – en intervjustudie av lärares syn på ett nytt pedagogiskt förhållningssätt.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post