Slöjdlärares attityder till läromedel i slöjd
Abstract
Syftet med uppsatsen har varit att undersöka vilka attityder slöjdlärare har till läromedel i slöjd. Min huvudfråga
är – Hur och varför använder lärare sig av läromedel i slöjd? Min metod har varit strukturerad intervju utförd via
telefon med tio slöjdlärare. Det intervjuschema som användes vid intervjuerna har skapats av mig efter läsandet
av andra forskares resultat och tankar. Studiens resultat är att det stundtals skiljer sig mellan textilslöjdlärare och
trä- och metallslöjdlärare. Majoriteten av trä- och metallslöjdlärare använde sig av läromedel som en källa till idéer
och för dessa lärare hade de alltså en idé- och kreativitetsberikande funktion. Majoriteten av textilslöjdlärarna
använde sig av läromedel för att få individuellt arbetande elever och för dessa lärare hade de alltså en
lärarersättande funktion. Studies relevans för min framtida yrkesroll har med kännedom att göra. Kännedomen
om hur man kan resonera vid val av läromedel i slöjd och arbetet med dem. Efter genomförd studie känner jag
mig bättre utrustad inför min lärarroll och jag anser att med studiens resultat i bakhuvudet kommer jag kunna
göra kvalificerade val gällande läromedel i framtiden.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Walegren, Marika
Keywords
Läromedel
slöjd
slöjdlärare
Language
sv