dc.contributor.author | Andersson, Maja-Stina | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:23:44Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:23:44Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26037 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet är att utifrån ett elevperspektiv belysa gymnasiesärskoleelevers upplevelser av APU (arbetsplatsförlagda
utbildning) som syftar att förbereda dem inför ett yrkesverksamt liv och se hur deras bild stämmer överens med
de faktiska intentioner som ligger bakom APU.
Metod och material
Min undersökning består av tolv elevintervjuer. Utöver dem har jag studerat aktuella kursplaner, teorier och
tidigare forskning som knyter an till min undersökning.
Resultat
Den grundläggande tanken med APU är att den ska leda till fördjupade yrkeskunskaper. Här finns brister på min
undersökningsskola och precis som skolverket (009) redovisade tenderar den tänkta yrkesträningen att bli
vanlig praktik utan koppling till karaktärsämnet i skolan. Men de flesta elever ser positivt på sin APU och
upplever att det förbättrar deras chanser till ett framtida arbete. Det är också ett tillfälle då eleven får träffa nya
människor och utvecklas socialt. Många elever upplever att de får ensidiga arbetsuppgifter på sina praktikplatser.
Undersökningen visade även på hur ungdomarna hoppas på ett normalt vuxenliv efter studenten där de inte
längre skulle betecknas med en SÄR stämpel. Drömmen om ett vanligt vuxenliv med lägenhet och arbete är
tydlig i elevernas berättande. Detta resultat stämmer väl överens med de två avhandlingar jag läst av Molin
(008) och Szőny (005).
Betydelse för läraryrket
Lärare som arbetar med elever i gymnasiesärskolan tror jag upplever att det är svårt att veta hur man bäst
förbereder eleven inför kommande APU när karaktärsämnet inte knyter an till den arbetsplats eleven ska
praktisera på. Det är viktigt att lärare som arbetar med särskoleelever får en bra dialog med handledarna ute på
arbetsplatserna för att göra APU:n så meningsfull för eleven som möjligt. Skolan har här ett stort ansvar att
arbeta fram fungerande rutiner för samverkan. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | gymnasiesärskolan | sv |
dc.subject | APU | sv |
dc.subject | normalitet | sv |
dc.subject | sociokulturell | sv |
dc.title | APU i teori och praktik, Ett elevperspektiv på hur särskoleelever upplever sin arbetsplatsförlagda utbildning | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |