Show simple item record

dc.contributor.authorSignori-Nordenström, Annasv
dc.contributor.authorCarlsson, Åsasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:23:49Z
dc.date.available2011-06-30T16:23:49Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26038
dc.description.abstractReggio Emilia-filosofin har varit ett intresse hos oss genom hela lärarutbildningen. I samband med examensarbetet fick vi möjlighet att göra ett studiebesök på en förskola i Reggio Emilia i Italien, där vi även valde att genomföra delar av denna studie. Syfte och val av metod: Syftet med studien är att undersöka hur Reggio Emilia-filosofin kan vara tillämpbar på en svensk förskola i enlighet med Lpfö98. Fokus har vi valt att lägga på miljön, dokumentationen och förhållningssättet som är tre av de grundläggande aspekterna inom Reggio Emilia-filosofin. Undersökningen baseras främst på direktobservationer men även en samtalsintervju med tre pedagoger, som en uppföljning av observationerna. Resultat: Resultatet i vår studie har vi främst kommit fram till genom direktobservationerna vi genomförde på förskolan, varav vi valt ut tre situationer att skriva om. Något vi kommit fram till genom denna studie är att Reggio Emilia- filosofin är ett förhållningssätt till barn där strävan efter att låta barnen utveckla sina hundra språk är en av grundvärderingarna. Reggio Emilia-filosofin är ingen metodik utan en ständig process som utgår från barnet här och nu.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectReggio Emilia-filosofinsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectLpfö 98sv
dc.titleReggio Emilia – En filosofisk pedagogiksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record