dc.contributor.author | Isedal, Johanna | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:24:09Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:24:09Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26046 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Uppsatsens syfte är att undersöka pedagogers tankar kring barnlitteraturens betydelse för barn
och hur dessa tankar kommer till uttryck i det praktiska arbetet i verksamheten. Vår
huvudfråga är: Hur och vad tänker pedagoger kring barnlitteraturens betydelse? För att
undersöka vårt syfte har vi använt oss av intervju som kvalitativ metod. Intervjusvaren har
analyserats med hjälp av tidigare forskning. Resultatet av undersökningen visar att samtliga
pedagoger anser att barnlitteratur är viktig att arbeta med. Pedagogerna tog upp områden som
genom barnlitteratur berör språkutvecklingen, verklighetsrelatering och fantasistimulering.
Dessa tre kategorier är en utgångspunkt i analysen. Pedagoger i förskoleverksamheter har ett
ansvar för att följa läroplanens strävandemål. Undersökningen visade att många av dessa mål
kan uppnås genom barnlitteratur. Den tidigare forskning av barnlitteratur visar sig i vårt
arbete ha stor betydelse för barns utveckling.
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Förskola | sv |
dc.subject | barnlitteratur | sv |
dc.subject | berättelse | sv |
dc.subject | språkutveckl | sv |
dc.title | Sex förskolepedagogers syn på barnlitteraturens roll i verksamheten – en intervjuundersökning | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |