Visa enkel post

dc.contributor.authorIsedal, Johannasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:24:09Z
dc.date.available2011-06-30T16:24:09Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26046
dc.description.abstractSammanfattning Uppsatsens syfte är att undersöka pedagogers tankar kring barnlitteraturens betydelse för barn och hur dessa tankar kommer till uttryck i det praktiska arbetet i verksamheten. Vår huvudfråga är: Hur och vad tänker pedagoger kring barnlitteraturens betydelse? För att undersöka vårt syfte har vi använt oss av intervju som kvalitativ metod. Intervjusvaren har analyserats med hjälp av tidigare forskning. Resultatet av undersökningen visar att samtliga pedagoger anser att barnlitteratur är viktig att arbeta med. Pedagogerna tog upp områden som genom barnlitteratur berör språkutvecklingen, verklighetsrelatering och fantasistimulering. Dessa tre kategorier är en utgångspunkt i analysen. Pedagoger i förskoleverksamheter har ett ansvar för att följa läroplanens strävandemål. Undersökningen visade att många av dessa mål kan uppnås genom barnlitteratur. Den tidigare forskning av barnlitteratur visar sig i vårt arbete ha stor betydelse för barns utveckling.      sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectbarnlitteratursv
dc.subjectberättelsesv
dc.subjectspråkutvecklsv
dc.titleSex förskolepedagogers syn på barnlitteraturens roll i verksamheten – en intervjuundersökningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post