Modersmålsundervisning: vision och verklighet. En studie av sju lärare i persiska och bosniska i två västsvenska kommuner
Abstract
Frågeställningar:
1. Hur ser modersmålslärarnas arbetsvillkor ut och på vilket sätt skapar de språkliga miljöer som gynnar
barnens lärande?
. På vilket sätt förankrar modersmålslärarna läroplanen i sitt arbete?
3. Vilka dilemman och hinder finns det för att uppnå målen?
4. Vilken betydelse har modersmålsundervisningen för identitetsskapandet?
Metod: Vår undersökning bygger på kvalitativa metoder i form av intervjuer och observationer.
Resultat: Vår undersökning visar att modersmålslärarnas arbetsvillkor inte har förändrats jämfört med tidigare
undersökningar dvs. de ambulerar mellan olika skolor vilket kortar deras planeringstid och ger försämrad
undervisningskvalitet, enligt modersmålslärarna själva. Modersmålslärarna individanpassar undervisningen i och
med att det finns olika åldrar och kunskapsnivåer i elevgrupperna. Lärarna tycker att föräldrars samverkan och
hemmiljön spelar stor roll i elevernas modersmålsutveckling. Det påvisades bättre resultat hos elever som hade
familjer som brydde sig om barnets modersmålsutveckling. När det gäller gymnasiet skiljer sig elevernas
attityder och intresse för modersmålsundervisning från grundskoleelevernas. Lärarna betonar ofta att det finns ett
direkt samband mellan elevernas modersmålsinlärning och identitetsskapande. Eleverna är medvetna om att de
har nytta av sin flerspråkighet i sina kommande yrkesroller.
Betydelse för läraryrket: Modersmålsundervisning har stor betydelse för barnens språk- och
kunskapsutveckling. Den påverkar även elevernas identitetsskapande och deras framtidsutsikter. Samarbetet
mellan modersmålslärarna och övriga lärare borde utökas så att attityden till modersmålsundervisningen kan
ändras. Modersmålslärarnas kompetens och erfarenheter borde bättre tas till vara.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Zibandeh, Farnaz
Todorovac, Sanela
Keywords
Modersmål
språkutveckling
tvåspråkighet
lärande
Language
sv