Varför skall man ha slöjd? – några lärares syn på slöjdens betydelse för elevers lärande
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med vårt arbete är att undersöka några pedagogers syn på slöjden som ett formellt bildningsverktyg samt
deras syn på en samverkan mellan slöjd och matematik. Alla skapande ämnen får i dag allt mindre resurser och
många gånger anses de som onödiga/onyttiga av såväl elever, föräldrar och övrig skolpersonal. Som blivande
slöjdlärare har vi en annan syn. Vi kan se en inbyggd dynamik i ämnet slöjd. En dynamik och ett
användningsområde som idag enligt oss är underutnyttjat. Genom att använda sig av slöjden som ett formellt
bildningsverktyg för att synliggöra det abstrakta, kan man också underlätta lärandet hos en elev. En positiv
bieffekt kan bli att man också gör lärande lustfyllt vilket motiverar eleverna att lära mer. Olika forskarrapporter
och undersökningar gör gällande att svenska elever har allt svårare att klara de kunskapskrav som är satta. Varje
år lämnar ett allt för stort antal elever grundskolan utan att ha uppnått kunskapsmålen i bland annat matematik.
Vi valde att genomföra en kvalitativ studie där vi intervjuade sex lärare, verksamma inom slöjd respektive
matematik. Den samlade bilden av deras åsikter är att slöjd är en viktig del av skolans verksamhet, i nuläget och
i framtiden. Respondenterna ansåg att slöjden var viktig eftersom eleverna där ges möjlighet att använda alla sina
sinnen, det är även här som eleverna kan se sambandet, teori och praktik. En samverkan mellan slöjd och
matematik var en arbetsform som samtliga respondenter ansåg skulle gynna eleverna och att det inom detta
område finns en stor utvecklingspotential. Trots det så förekom det ingen planerad samverkan i någon större
utsträckning. I den mån det förekom var dessa spontana tillfällen ”fångade i flykten”. I intervjuerna förklarades
detta med att pedagogerna saknar resurser i form av planeringstid för den här formen av arbete men även att det
var en organisatorisk fråga.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Hedin, Cecilia
Social och kognitiv utveckling hos barn,, Slöjd
Keywords
Slöjd
Matematik
Ämnesintegrering
Formellt bildn
Language
sv