dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare på ett naturbruksgymnasium ser på användningen av djur i undervisningen. Arbetets tre
huvudfrågor är:
Hur ser naturbrukslärarna, utifrån sin yrkesprofession, på att använda djur i undervisningen?
Vad säger litteraturen när det gäller hur djur påverkar människor?
Hur kan djur användas i undervisning?
Datainsamlingen gjordes genom intervjuer samt litteratur jag sökt på internet och bibliotek. Jag intervjuade sex lärare från ett
naturbruksgymnasium via telefon, då detta sparade tid för både mig och de intervjuade. Samtalen spelades in och analyserades sedan av mig
för att få ut väsentliga fakta. På internet och bibliotek har jag sökt efter böcker, tidsskrifter samt rapporter som innehåller information som jag
kan koppla till mina intervjuresultat.
Utifrån resultatet av intervjuerna och den litteratur som jag studerat kom jag fram till att samtliga lärare ansåg att detta var ett bra
undervisningssätt. Jag fann stöd i lärarnas synpunkter i litteraturen, både utifrån problemen som lärarna ansåg kunde finnas, så som
skaderisker och smittorisker, samt utifrån de positiva effekterna dom kunde se, som exempelvis motivation och ett större lugn hos eleverna
samt förtydligande i just den specifika undervisningssituationen. Då det hela tiden är en utmaning för oss lärare att finna vägar att nå
eleverna är detta något som jag anser har varit ett mycket fängslande ämne att skriva om. Det vore intressant att se en större forskning
kring detta ämne för att se hur långt eller om det över huvudtaget går att generalisera mina slutsatser. | sv |