En inblick i musikundervisningen i San Francisco.
dc.contributor.author | Frennberg, Erik | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:24:22Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:24:22Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26052 | |
dc.description.abstract | Syftet med den här uppsatsen är att nå en fördjupad insikt i vad man undervisar i ämnet Musik på två olika High schools i San Francisco Bay Area samt vad som påverkar lärarna i deras undervisningsurval. De centrala temana behandlar undervisningens innehåll och mål samt elevernas inflytande över undervisningen. Jag valde att ge- nomföra studien utifrån ett svenskt forskningsperspektiv. Jag valde också att använda mig av kvalitativa fallstu- dier som forskningsmetod. Det visade sig både i litteraturen och i mina resultat att det råder en diskrepans mellan mål för ett ämne och för vad som faktiskt undervisas. Lärare prioriterar en del av de moment som ingår i ämnet, medan andra faller bort. Något som påverkade lärarna i studien i deras undervisningsurval var ämnets traditioner och historia. Elevernas inflytande över undervisningen var marginellt trots att lärarna gav uttryck för att de vär- derade elevinflytande högt. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | High School | sv |
dc.subject | Musikundervisning | sv |
dc.subject | Elevinflytande | sv |
dc.title | En inblick i musikundervisningen i San Francisco. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |