• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vilken betydelse har matematikböckers utformning för träning av modellering? En studie av läromedel för årskurs tre, fyra och fem

Sammanfattning
Vi ville undersöka om textuppgifter i matematikböcker för årskurserna tre, fyra och fem ger träning av modellering. Vi ville även titta på vad det fanns för likheter och skillnader, i träning av modellering, mellan läroböckerna inom varje årskurs. Vår huvudfråga var Vad finns det för likheter och skillnader mellan de olika läromedlen i träning av modellering? För att få reda på svaret gjorde vi en kvalitativ litteraturstudie av nio matematikböcker från tre olika förlag. Resultatet visade att en stor andel av böckerna innehöll få textuppgifter som tränar modellering. De innehöll alltså mestadels textuppgifter där operationen som ska användas var given. Efter att ha tagit del av forskning har vi förstått att sådana uppgifter inte leder till träning av modellering, det vill säga att välja räknesätt och lösningsmetod. Genom att ta del av denna studie kan lärare och lärarstudenter i matematik bli uppmärksamma på hur stor betydelse läroböckernas upplägg har för vad eleverna slutligen lär sig. Detta är viktigt eftersom många lärare är bundna till läroboken och inte använder några andra läromedel i sin undervisning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26053
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26053_1.pdf (246.1Kb)
Datum
2011
Författare
Thörner, Caroline
Larsson, Malin
Nyckelord
Matematikundervisning
modellering
textuppgift
l
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV