dc.contributor.author | Thörner, Caroline | sv |
dc.contributor.author | Larsson, Malin | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:24:24Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:24:24Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26053 | |
dc.description.abstract | Vi ville undersöka om textuppgifter i matematikböcker för årskurserna tre, fyra och fem ger träning av
modellering. Vi ville även titta på vad det fanns för likheter och skillnader, i träning av modellering, mellan
läroböckerna inom varje årskurs. Vår huvudfråga var Vad finns det för likheter och skillnader mellan de olika
läromedlen i träning av modellering? För att få reda på svaret gjorde vi en kvalitativ litteraturstudie av nio
matematikböcker från tre olika förlag. Resultatet visade att en stor andel av böckerna innehöll få textuppgifter
som tränar modellering. De innehöll alltså mestadels textuppgifter där operationen som ska användas var given.
Efter att ha tagit del av forskning har vi förstått att sådana uppgifter inte leder till träning av modellering, det vill
säga att välja räknesätt och lösningsmetod. Genom att ta del av denna studie kan lärare och lärarstudenter i
matematik bli uppmärksamma på hur stor betydelse läroböckernas upplägg har för vad eleverna slutligen lär sig.
Detta är viktigt eftersom många lärare är bundna till läroboken och inte använder några andra läromedel i sin
undervisning. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Matematikundervisning | sv |
dc.subject | modellering | sv |
dc.subject | textuppgift | sv |
dc.subject | l | sv |
dc.title | Vilken betydelse har matematikböckers utformning för träning av modellering? En studie av läromedel för årskurs tre, fyra och fem | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |